A Salamon akció
2020. május 26. írta: captain schuro

A Salamon akció

1948-ban, Izrael megalakulásakor, az etióp zsidók is Izraelbe szerettek volna távozni, ám az uralkodó, Haile Szalasszié nem engedélyezte a kivándorlásukat. A helyzet csak 1974-ben, a császárság bukásával változott meg. Az új, szovjetbarát rendszer nemsokára a zsidók és Izrael ellen fordult. A nyolcvanas években Etiópiát elhúzódó polgárháború majd éhínség sújtotta. Az egyre nehezebb helyzetben a zsidó kivándorlás kérdése sürgető lett.

A nyolcvanas évek elején az izraeli titkosszolgálat Szudánban állított fel álcázott átmeneti táborokat, ahová a Beta Jiszrael csoportok hosszú, veszélyes gyalogút után érkeztek meg. A táborokból a zsidók Európán keresztül jutottak el Izraelbe. 1984-85-ben a "Mózes" akcióval, amerikai segítséggel, az összes szudáni táborban levő zsidót sikerült légi úton Izraelbe vinni.

Az etióp zsidóság magát ‘Beta Jiszráél’-nak, azaz Izrael házának nevezi. Legnagyobbrészt Etiópia északi részén Tigre, Amhara és Gondar tartományokban éltek. A környezetükben, lenézően, ‘Falassá’-nak, vagyis idegennek, vándorlónak nevezték őket. A hagyományuk szerint az i.sz. negyedik századtól kezdve mintegy ezer évig, Beta Jiszrael egy önálló zsidó királyság volt, melynek egyik királyát Gideonnak az őt követö királynőt pedig Juditnak hívták.

1990-től kezdve, ahogy az etiópiai rendszer szovjet támogatása megszűnt, a polgárháború eszkalálódott. A Beta Jiszrael Addisz Ababában gyülekezett, menekülttáborokban várva, hogy Izraelbe utazhassanak. A veszélyes helyzetre való tekintettel 1991. május 24-én Izrael nagyszabású műveletet indított. A "Salamon" akció keretében 36 órás légihíddal mintegy tizenötezer etióp zsidót hoztak EL-AL repülőgépekkel közvetlenül Izraelbe. Ezzel gyakorlatilag lezárult a Beta Jiszrael bevándorlása Izraelbe.

Az akcióban az izraeli légierő és az izraeli állami légitársaság, az El Al gépei vettek részt, 757-esek és 767-esek mellett a legnagyobb négyhajtóműves 747-esek is, illetve egy Jumbo egészen biztosan: a légierő pedig tizennyolc C-130-as Hercules szállítógéppel repült Izrael és Etiópia között.

A résztvevő légijárművek száma összesen harmincnégy volt, a repülések száma negyvenegy. Egy „járatot” az Ethiopean egyik gépe is teljesített. A típusok között általában nem szerepel, de a felvételeken feltűnik néhány Boeing 707-es is, mint az IAF összefoglalójából kiderül, a légierő hat ilyen gépe vett részt az akcióban.

Addisz-Abeba felé indulás előtt a gépeket speciálisan készítették fel, volt, amiből kiszerelték az üléssorokat, volt, amelyiknek csak a karfáit csukták le, a Herculesek üres rakodótérrel repültek: a lényeg az volt, hogy mennél több ember férjen fel egy-egy különleges járatra. A menekülők az izraeli nagykövetségnél gyülekeztek, ott regisztrálták az embereket, majd buszokkal vitték ki őket a repülőtérre.

Az El Al 747-ese a tervek szerint 760 személyt hozott volna. A Jumbóval ezernél több ember repült végül Etiópiából Izraelbe. Az alapadat szerint a gépre 1086 regisztrált menekült szállt fel, majd miután az úton két baba született, 1088-an érkeztek meg vele. Azonban mint kiderült, rengeteg gyerek az anyjuk ruhája alatt jutott fel a gépre, így az összlétszámot végül is 1122-ben állapították meg. A Herkyk is gépenként mintegy kétszáz emberrel a rakodótérben repültek. Amúgy a légihíd közepette összesen öt újszülött látta meg a napvilágot a gépek fedélzetén, akiket aztán leszállás után rögtön kórházba vittek. Május 25-én 11.35-kor szállt fel az utolsó gép az etióp fővárosból, ez már a légihidat szervező csapat tagjait hozta haza Izraelbe.

 

 

 

 


 

 

 

https://www.vintage-everyday.com/2020/05/operation-solomon.html

A bejegyzés trackback címe:

https://4444k.blog.hu/api/trackback/id/tr1415718576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.