Az LZ 129 Hindenburg egy német Zeppelin-léghajó. Testvérhajójával, a Graf Zeppelin II-vel a legnagyobb, ember alkotta szerkezet volt, amely a levegőbe emelkedett. Interkontinentális, a Harmadik Birodalom és az Amerikai Egyesült Államok közötti utakra tervezték.
New York a Hindenburg alatt.
Nevét Paul von Hindenburg német tábornok, köztársasági elnök után kapta. A náci Németország előszeretettel használta propagandacélokra, a német technikai fejlettség és erő bemutatására.
A Hindenburg Manhattan felett, 1937. május 6.
Az utolsó simításokat végzik a Hindenburgon a németországi Friedrichshafenben lévő óriási összeszerelőcsarnokban. A léghajó szövetborítását különleges vegyszerrel kezelték.
Első repülésére 1936. március 4-én indult Friedrichshafenből. Alig több mint egy év múlva, 1937. május 6-án leszállás közben, máig tisztázatlan körülmények között kigyulladt és teljesen megsemmisült az amerikai Lakehurstben. A katasztrófa, amelyben 35-en haltak meg, véget vetett a nagyméretű léghajók korának.
Az épülő Hindenburg.
A Hindenburg a szezon első amerikai útján, 1937. május 6-án leszállás közben, máig tisztázatlan körülmények között kigyulladt és teljesen megsemmisült Lakehurstben. A balesetben a fedélzeten lévő 97 ember közül 35-en (13 utas és a legénység 22 tagja) haltak meg. A tragédiát számos filmen, fényképen megörökítették, a léghajók kora leáldozott a katasztrófa hatására. A hivatalos vizsgálat szerint a tüzet a légkör statikus kisülése okozhatta, azonban sokan feltételezték, hogy náciellenes szabotázs történt.
A Hindenburg víztől szabadul meg a simább landolás érdekében a New Jersey állambeli Lakehurstben, egy korábbi útján, 1936. május 9.
A Hindenburg délre elérte Bostont, majd 15 órakor feltűntek New York felhőkarcolói is. A léghajó a várostól délre haladt, és így érkezett meg az amerikai haditengerészet lakehursti bázisára 16.15 körül. A leszállóhelyen rossz idő fogadta a gépet, és a földi irányítás azt javasolta, hogy várjanak a landolással.
A Hindenburg gondoláját körbeveszik a nézők és a földi személyzet, a Hindenburg indulását nézi. A léghajó 1936. május 11-én New York-i Lakehurst-ból indult vissza Németországba.
Max Pruss kapitány kikormányozta a gépet a New Jersey előtti tengerszakaszra, hogy ott várja meg az idő javulását. 18.12-kor azt az üzenetet kapta Lakehurstből, hogy a körülmények megfelelőek a landoláshoz. 18.22-kor, majd 19.08-kor újabb, a leszállást sürgető üzenetek érkeztek. A Hindenburg délkeletről érkezett a repülőtér fölé nagyjából 200 méter magasan.
A Hindenburg ebédlője.
A hajó egy széles, ovális balkanyarba kezdett. Eközben 15 másodpercen át hidrogént engedtek a levegőbe, hogy így csökkentsék a gázmennyiséget. Pruss folyamatosan csökkentette a motorok sebességét. Mivel a hajó farnehéz volt, 30 másodpercen át ismét gázt engedtek a 11-16. rekeszekből. Mivel a léghajó ennek ellenére sem került vízszintes helyzetbe, 1100 kilogrammnyi ballasztot dobtak le, és újabb öt másodpercig eresztették ki a hidrogént. Ezután a legénység hat tagját előre küldték, hogy lenyomják a Hindenburg orrát. A hajó már közel volt a horgonyzó árbóchoz, de kevés helye volt. Pruss kapitány, hogy még az idő további romlása előtt leszálljon, tett egy éles manővert. 19.21-kor a léghajó nagyjából 60 méterrel volt a föld fölött, ekkor dobták le az orr horgonyköteleit. Néhány perc múlva a Hindenburg lángba borult. A tűz a léghajó hátsó, felső részén keletkezett, és a lángok pillanatok alatt elborították az egészet.
Az utasok a Hindenburg ebédlőjében, 1936 áprilisában.
Az utasok és a legénység tagjai közül többen kivetették magukat az ablakon, hogy ne égjenek halálra a Hindenburgban. Legtöbbjük, akik az A fedélzet közösségi helyiségeiből ugrottak ki, túlélték a katasztrófát. A hajó belsejében, a többi között az utaskabinokban tartózkodók szinte kivétel nélkül meghaltak a tűzben.
A Hindenburg Boston felett, 1936.
Az amerikai parti őrség repülője kíséri leszállóhelyére a Hindenburgot Lakehurstnél, 1936-os első útján.
A Hindenburg Lakehurstben, 1936 májusában. 14 hónapnyi működése alatt végig a nemrég bevezetett, horogkeresztes német zászló alatt repült. Az oldalára festett olimpiai karikák az 1936-os berlini játékokat hirdették.
A Hindenburg az amerikai haditengerészet hangáránál, New Jersey 1936. május 9-én. A képen látszik a léghajót a hangárból kivontató (és a földi manőverezéshez használt) rendszer is, amely az orr-részhez csatlakozó mozgatható kikötőtoronyból ("mules" - öszvérek), és a farokrészt íves pályán utaztatni képes kiegészítő mechanizmusból állt.
A Hindenburg hátulról az amerikai haditengerészet hangáránál, 1936. május 9.
A Hindenburg és a földi személyzet, a lakehursti bázison, New Jersey.
A Hindenburg elhalad az Empire State Building mellett, 1936. augusztus 8-án.
A léghajó modern, elektromos árammal felszerelt konyhája.
A Hindenburg nyitható ablakokkal szerelt társalgója.
A Hindenburg Manhattan felett, 1937. május 6.
A léghajó utolsó leereszkedése, közvetlenül a tűz kiütése előtt.
Körülbelül 7: 25-kor a Hindenburg lángba borult, 1937. május 6.
A második és harmadik robbanás közötti pillanat, mielőtt még földet ért volna a léghajó.
Ahogy egyre több hidrogén szökött, illetve égett el a Hindenburg hátuljából, a farokrész a földre zuhant, a képen látható lángcsóvát nyomva ki az orrán.
Egy túlélő (a jobb alsó sarokban) igyekszik elmenekülni az égő zeppelintől.
A lángoló léghajó a földön.
Hans Hugo Witt őrnagyot szállítják át egy másik kórházba a szerencsétlenség másnapján, 1936. május 7-én.
Adolf Fischer motorszerelőt szállítják át egy másik kórházba a szerencsétlenség másnapján, 1936. május 7-én.
Azonosítatlan túlélőt vezetnek el a roncstól az amerikai haditengerészethez tartozó leszállóhelyen.
A roncsok vizsgálata 1937 májusában.
A vámtisztviselők a megmentett poggyásztárgyakat vizsgálják.
Az életét vesztett 28 német állampolgárért tartott szertartás New York városában, a Hamburg-Amerika gőzhajótársaság mólóján. Német szervezetek több mint 10 000 tagja sorakozott fel.
Német katonák tisztelegnek a Hindenburg kapitánya, Ernst A. Lehmann koporsója mellett. A horogkeresztes zászlókkal letakart koporsókat hajón szállították vissza Németországba.
A személyzet életben maradt tagjai a lakehursti haditengerészeti légibázison. Többen az amerikai tengerészgyalogság nyári egyenruháját viselik, ezeket saját, égett ruházatuk helyett kapták.
Légi felvétel a Hindenburg léghajó roncsáról, 1937. május 7.