A léghajók elfelejtett korszaka, az 1900-as és 1940-es évek
2018. szeptember 23. írta: captain schuro

A léghajók elfelejtett korszaka, az 1900-as és 1940-es évek

A léghajó a léggömb fejlődésével jött létre. Szükség volt olyan légi járműre, amely nem csak a szelek kénye kedvére halad a levegőben. A jobb légellenállás miatt a szivar alakú ballonokat kezdték alkalmazni. Ettől kezdve már a léggömb helyett a léghajó elnevezést használták. Az irányítás mindaddig megoldatlan maradt, amíg fel nem találták a gőzgépet. George Cayley 1837-ben tervezte meg, majd 1852-ben megépítette a gőzgéppel hajtott kormányozható léghajót. Az első alumínium szerkezetű léghajó tervezése Schwarz Dávid nevéhez fűződik. Schwarz Dávid halála után, 1898-ban Ferdinand von Zeppelin szerezte meg a szabadalmat, és beindította az alumíniumból, merev belső vázzal készült utasszállító léghajó gyártását. Ezekkel a léghajókkal lehetővé vált Európa és Amerika között az Atlanti-óceán feletti utasszállítás is. A léghajózás a második világháború előtt élte virágkorát. Hanyatlását a hatalmas, hidrogéntöltésű Hindenburg léghajó katasztrófája indította el. A léghajók ezután gyorsan eltűntek a levegőből, és helyüket a repülőgép vette át.

A német zeppelin Hindenburg úszik el az Empire State Building melett Manhattan fölött, 1936. augusztus 8-án.

leggomb_1.jpg

Thomas Scott Baldwin tervezte California Arrow léghajó a St. Louis-i világkiállításon, 1904-ben

leggomb_2.jpg
Egy léghajó a Fehér Ház fölött, 1906-ban

leggomb_3.jpg
Thomas Scott Baldwin (balról a második) csapatával, Hammondsportban, New York, 1907

leggomb_4.jpg
A francia hadsereg léghajója a La République, Moisson, 1907

leggomb_5.jpg
Zeppelin L 23 léghajó indul egy vízi hangárból, 1908. augusztus 4.

leggomb_6.jpg
Gustave Adolphe Clément tervezte léghajó egy franciaországi hangárban, 1908-ban.

leggomb_7.jpg
Wellman amerikai ujságiró, északsarki utazására tervezett "Amerika" nevű léghajója az RMS Trent gőzösről nézve, körülbelül 1910-ben.

leggomb_8.jpg
Hajók, repülőgépek és léghajó, kb. 1922.

leggomb_9.jpg
Léghajó, Norvégia fölött, 1926. április 14-én.

leggomb_10.jpg
Graf Zeppelin léghajó, New Jersey, 1929. augusztus 29-én.

leggomb_11.jpg
A Graf Zeppelin léghajó, Tokió fölött, 1929. augusztus 19-én.

leggomb_12.jpg
Gloster Grebe vadászrepülőgépek a brit királyi haditengerészet R33 léghajójának alsó részén, 1933 októberében

leggomb_13.jpg
Utas beszállás az R101 angol léghajóba, 1929

leggomb_14.jpg
Az USS Los Angeles, az amerikai haditengerészet merev vázas léghajója az Atlanti-óceán felőli viharos szélben csaknem függőlegesen, New York, 1926

leggomb_15.jpg
Az USS Akron az amerikai haditengerészet merev vázú felderítő léghajója Washington fölött, 1931-ben

leggomb_16.jpg
Utasok a Hindenburg ebédlőjében, 1936 áprilisában.

leggomb_17.jpg
Az amerikai haditengerészet merev vázú léghajójának vázszerkezete, kb. 1933

leggomb_18.jpg
A Graf Zeppelin Jeruzsálem óvárosa fölött, 1931. április 26-án.

leggomb_19.jpg
A léghajó szerelője a hátsó motor váltóművét állítja be, az Atlanti-óceán felett egy hétnapos út során, Európából Dél-Amerikába, 1933 augusztusában.

leggomb_20.jpg
A német építésű zeppelin Hindenburg léghajó az amerikai haditengerészet hangáránál, New Jersey 1936. május 9-én. A képen látszik a léghajót a hangárból kivontató (és a földi manőverezéshez használt) rendszer is, amely az orr-részhez csatlakozó mozgatható kikötőtoronyból ("mules" - öszvérek), és a farokrészt íves pályán utaztatni képes kiegészítő mechanizmusból állt.

leggomb_21.jpg
A Hindenburg 1937. május 6-án hajnalban érkezett meg Amerikába 36 utassal és 61 főnyi személyzettel. A rossz időjárás miatt a landolásra várni kellett, a kapitány addig New York és Boston fölé vitte utasait városnézésre.

leggomb_22.jpg
A zeppelin végül reggel 7 órakor kezdte meg a leszállást a lakehursti repülőtéren, nem sokkal később lángok jelentek meg a jobboldali függőleges vezérsík közelében. A léghajó pillanatok alatt lángba borult, eltörött és lezuhant, de a közhiedelemmel ellentétben nem robbant fel. A balesetnek 36 halálos áldozata volt, szinte megmagyarázhatatlan módon a zeppelinen tartózkodók többsége életben maradt.

leggomb_23.jpg
USS Macon léghajó egy Kaliforniai hangárban.

leggomb_24.jpg
Egy felfüggesztett vadászgép a USS Macon léghajón.

leggomb_25.jpg
Az A USS Los Angeles léghajó az USS Patoka hajóhoz lehorgonyozva.

leggomb_26.jpg
Az USS Akron roncsait kiemelik az óceánból New Jersey partjainál, 1933. április 23-án. 1933. április 3-án az Akron felszállt Lakehurstből, majd az északkeleti partok mentén haladt, hogy bekalibrálják rádiós iránykereső berendezését. A léghajó parancsnoka Frank C. McCord volt, és a fedélzeten tartózkodó 76 ember között ott volt William Moffett ellentengernagy is. Kevéssel éjfél után az Akron heves emelkedésekkel és zuhanásokkal reagált a légköri változásokra, és ezek során belecsapódott az óceánba. A balesetet csak hárman élték túl, a többiek - a mentőmellények hiányában - belefulladtak a hideg vízbe.

leggomb_27.jpg
Egy amerikai katonai léghajó a napsütésben, az Atlanti-óceán felett, 1943

leggomb_28.jpg
Az USS Macon léghajó Manhattan felett, 1933. október 9-én.

leggomb_29.jpg
A USS Los Angeles Manhattan felett.

leggomb_30.jpg
A USS Akron Manhattan felett.

leggomb_31.jpg
Az USS Akron léghajó aljára felfüggesztett vadászgép.

leggomb_32.jpg
Minta az USS Akron léghajó építéshez használt dúralumíniumból.

leggomb_33.jpg
Az USS Macon léghajó a Moffett szövetségi repülőtéri hangárában, 1933

leggomb_34.jpg
Graf Zeppelin léghajó 1930-ban.

leggomb_35.jpg
Graf Zeppelin léghajó gondolája.

leggomb_36.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://4444k.blog.hu/api/trackback/id/tr8314256767

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása