Az Antietami csata.
2023. augusztus 29. írta: captain schuro

Az Antietami csata.

Az antietami csatát (konföderációs megjelölés szerint a sharpsburgi csatát) 1862. szeptember 17-én Sharpsburg közelében vívták, az Antietam-patak mentén. Ez volt a döntő ütközet a konföderációs erők marylandi hadjáratában, és az amerikai polgárháború első nagyobb, északi területen lezajlott összecsapása.

1_2.jpg

1.. „Magányos sír” — Uniós sír Antietamnál.

Miután Robert E. Lee, a Konföderáció tábornagya Marylandbe űzte az Unió hadseregét, George B. McClellan vezérőrnagy támadást indított Lee az Antietam-patak mögött védelmi állásokat elfoglaló hadseregével szemben. Szeptember 17-én hajnalban Joseph Hooker vezérőrnagy hadteste lendületes támadást indított Lee balszárnya ellen. Hullámzó küzdelem folyt a Miller-szántón és a Dunker Church körül. A Sunken Road (megsüllyedt út) elleni uniós támadások áttörték a konföderációs centrumot, de a sikert nem aknázták ki. Délután megérkezett Ambrose Burnside vezérőrnagy hadteste és beavatkozott a küzdelembe, miáltal az Unió megkaparintotta az Antietam-patak kőhídját és a konföderációs jobbszárnyat szorongatta. Az ütközet tetőpontján A.P. Hill vezérőrnagy konföderációs hadosztálya is megérkezett Harpers Ferry irányából és váratlan ellentámadást indított, amivel estig visszaszorította Burnside erőit. A kétszeres létszámfölényben levő uniós csapatoknak csak háromnegyede vett részt a csatában, míg Lee teljes erejét bevetette, s ezzel megmenekült a vereségtől. Az éjszaka folyamán mindkét hadsereg megerősítette állásait. A súlyos veszteségek ellenére Lee rajtaütésekkel nyugtalanította McClellan erőit szeptember 18-a folyamán, miközben megroggyant harcképességű hadseregét visszavonta a Potomac folyótól délre.

2_1.jpg

2.. Charles B. Norton alezredes Fitz-John Porter tábornok főhadiszállásán, Antietam

Létszámfölénye ellenére McClellan hadserege nem tudta egyesíteni erőit, mely lehetővé tette, hogy Lee átcsoportosításokkal egyenlítse ki a kritikus helyeken mutatkozó létszámhátrányt. Bőséges erők álltak tartalékban, mégsem sikerült a helyi sikereket elmélyíteni, s ezáltal McClellan képtelen volt Lee hadseregét megsemmisíteni. Ezzel együtt azonban Lee marylandi hadjárata véget ért, hadserege visszahúzódott Virginiába, anélkül, hogy az óvatoskodó McClellan üldözte volna. A döntés a csatatéren elmaradt, de a déliek visszavonulása elég volt ahhoz, hogy Abraham Lincoln elnök megragadja az alkalmat az Emancipációs kiáltvány kihirdetésére, mely óvatosságra intette a brit kormányt és III. Napóleont a Konföderáció elismerése terén.

3_1.jpg

3.. Rufus King hadnagy, Alonzo Cushing hadnagy, Evan Thomas hadnagy és három másik tüzértiszt a sátor előtt.

A csatában mindkét oldal súlyos veszteségeket szenvedett. Az Unió oldalán 12 401 fővel lettek kevesebben, ebből 2108 elesett. A Konföderáció 10 318 fős veszteségéből 1546 volt a halott. Ez a Potomac hadsereg 25%-os és az Észak-Virginiai hadsereg 31%-os veszteségét jelentette. 1862. szeptember 17-én több amerikai halt meg, mint bármely más megelőző időpontban a nemzet katonai történelmében. Összesen hat tábornok halt meg, vagy kapott halálosnak bizonyuló sebesülést a csatatéren Antietamnél. Az uniós oldal elvesztette Joseph K. Mansfield és Israel B. Richardson vezérőrnagyot, valamint Isaac P. Rodman dandártábornokot.

4_1.jpg

4.. Main Street Sharpsburgban, Maryland államban, 1862 szeptemberében, az antietami csata után.

5_1.jpg

5.. Allan Pinkerton őrnagy, titkosszolgálati osztály és barátai, Antietam.

6_2.jpg

6.. A Joshua Newcomer farm az Antietam-patak mellett.

7_2.jpg

7.. Fénykép a háború fő keleti színteréről, az antietami csatáról, 1862. szeptember-október. 1. Delos B. Sacket ezredes, IG 2. George Monteith százados. 3. Nelson B. Sweitzer alezredes. 4. George W. Morell tábornok. 5. Alexander S. Webb ezredes, vezérkari főnök, 5. hadtest. 6. George B. McClellan tábornok. 7. Adams cserkész. 8. Dr. Jonathan Letterman, a hadsereg egészségügyi igazgatója. 9. Ismeretlen. 10. Lincoln elnök. 11. Henry J. Hunt tábornok. 12. Fitz-John Porter tábornok. 13. Ismeretlen. 14. Frederick T. Locke ezredes, AAG 15. Andrew A. Humphreys tábornok. 16. George Armstrong Custer százados.

8_2.jpg

8.. Pierce jelzőtiszt üzenetet kap McClellan tábornoktól az Elk hegyi állomáson Antietami csata után.

9_2.jpg

9.. Smith farmján emelt szalmakunyhók, amelyeket kórházként használtak az antietami csata után.

10_2.jpg

10.. A. Pinkerton őrnagy (balra), A. Lincoln amerikai elnök és JA McClernand tábornok, 1862. október 3-án meglátogatta a marylandi Sharpsburg-i Union tábort.

11_2.jpg

11.. A 93. New York-i gyalogság, a Potomac hadsereg főhadiszállása, Antietam, 1862. szeptember.

12_2.jpg

12.. Egy lovassági katona Antietamban 1862 októberében.

13_2.jpg

13.. Lincoln elnök és George B. McClellan tábornok a tábornok sátrában 1862. október 3-án.

14_2.jpg

14.. Allan Pinkerton a titkosszolgálattól lóháton, 1862. szeptember.

15_1.jpg

15.. Ülnek: R. William Moore és Allan Pinkerton. Állnak: George H. Bangs, John C. Babcock és Augustus K. Littlefield, Antietam, 1862.

16_1.jpg

16.. A csatatér a csata napján, Antietam, 1862.

17_1.jpg

17.. Patkolókovács a főhadiszálláson, a Potomac Antietam hadserege, 1862. szeptember.

18_1.jpg

18.. Uniós és a konföderációs katonák holttestei a Dunker-templom előtt, Antietam, 1862. szeptember 17 után.

19_1.jpg

19.. Temetésre összegyűjtött konföderációs katonák holttestei a csata után.

20_1.jpg

20.. Az Antietam híd a Sharpsburg-Boonsboro Turnpike-on, Antietam.

21_1.jpg

21.. A harcban elesett Konföderációs katonák temetése.

22_1.jpg

22.. JM Knap százados tüzérsége az antietami csatatéren, 1862. szeptember.

23_1.jpg

23.. John S. Crocker alezredes, Benjamin C. Butler alezredes és a 93d New York-i önkéntesek adjutánsa, Antietam, 1862. szeptember.

24_1.jpg

24.. Turner G. Morehead a 106. Pennsylvania önkéntesek ezredese, Antietam, 1862. szeptember 19.

25_1.jpg

25.. Konföderációs halottak egy kerítésnél a Hagerstown úton, Antietam, 1862. szeptember.

26_1.jpg

26.. A harcban elesett Konföderációs katonák a Burnside-i híd közelében, Antietam.

27_1.jpg

27.. A Stonewall Jackson's Brigade halottja a vasúti kerítés mellett, Antietam, 1862. szeptember.

28_1.jpg

28.. Halott katonák a csatatéren, Antietam.

29_1.jpg

29.. Halott Konföderációs katonák a Bloody Lane-nél, a déli partról északkeletre nézve; az uniós katonák akiket kijelöltek a temetésre valószínűleg a 130. Pennsylvania tagjai voltak, Antietam, 1862.

30_1.jpg

30.. A kontraszt! Szövetségi katonák eltemetve, Konföderációs katonák temetetlenek, Antietam, 1862.

31_1.jpg

31.. Katonai kovács és a kovácsműhelye, Antietam, 1862. szeptember.

Forrás: wikipedia

A bejegyzés trackback címe:

https://4444k.blog.hu/api/trackback/id/tr7718203573

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása