Betonhajók
2018. december 09. írta: captain schuro

Betonhajók

A vasbeton feltalálója, Joseph Louis-Lambot 1848-ban megpróbált ferrocementből (portland cementtel és homokkal készülő, acélháló erősítésű, vékony betonszerkezet) egy apró hajót építeni. A hajó elkészítése sikeres volt, ezzel pedig beindította a rövid életű betonhajóipart.

betonhajok2.jpg
Hatására betonkenuk egész sora, sőt, az 1890-es években betonuszályok (Carlo Gabellini) és kisebb hajók is épültek, melyek jóval nehezebbek voltak a fémből vagy fából készülteknél, így jóval több üzemanyagot is fogyasztottak. Néhány ezek közül az első világháborúban is szolgált, de hamar kiderült, hogy azok egy hagyományos hajónál még kezelhető sérülést nem bírnak ki.

betonhajok3.jpg
Az igazi áttörést az 1917-es év hozta el, mikor a norvég Nikolaj Fougner előállt az első óceánjáróval, amelynek készítéséhez kizárólag betont használt. A 25,6 méteres Namsenfjord sikere, valamint az első világháború okozta fémhiány hatására több nemzet, köztük az amerikaiak is átgondolták az anyag használatát. Woodrow Wilson amerikai elnök országa háborúba lépése után azonnal huszonnégy hajót rendelt, de ezeket képtelenek voltak a fegyverszünetig vízre bocsátani. Tizenkettő közülük végül elkészült, de a haditengerészet azoktól is megvált, és magánvállalkozásoknak adta tovább, akik könnyebb áruk mozgatására, vagy épp tárolásra használták.

betonhajok4.jpg
A harcok végeztével a fémhiány megszűnt, a kopott betonbárkákra pedig a hullámsír várt. Legnagyobb gyűjteményük British Columbiában, a Powell folyónál található, ahol tíz példány azóta is hullámtörőként állja a sarat, de a virginiai Chesapeake-öbölben is találhatunk kilencet.

betonhajok5.jpg
Az egyetlen, még nagyrészt a felszínen lévő betonhajó az SS Palo Alto, amely az SS Selmához hasonlóan tankerként épült 1919-ben.

Az SS Palo Alto fénykorában

betonhajok18.jpg
Tíz évvel később a kaliforniai Aptos egyik öblébe került, ahol egy kikötőt építettek hozzá, majd néhány méterrel lejjebb süllyesztették, hogy a tat a fövenybe kerüljön, és élményhajóvá alakították. A fedélzetén a kikapcsolódni vágyók táncteret, úszómedencét, kávézót és más szórakozási lehetőségeket használhattak ki, de két év után a vállalkozás becsődölt, a hajó pedig derékba tört.

A SS Palo Alto most

betonhajok1.JPG

betonhajok6.jpg

betonhajok7.jpg

betonhajok8.jpg

betonhajok9.jpg

betonhajok10.jpg

betonhajok11.jpg

betonhajok12.jpg

betonhajok13.jpg

betonhajok14.jpg

betonhajok15.jpg

betonhajok16.jpg

betonhajok17.jpg

 

forrás: https://en.wikipedia.org/wiki/Concrete_ship

A bejegyzés trackback címe:

https://4444k.blog.hu/api/trackback/id/tr3714466808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása