Nők a repülésben.
2019. január 07. írta: captain schuro

Nők a repülésben.

Amelia Mary Earhart (1897. július 24. – eltűnt: 1937. július 2.) a repülés amerikai származású női úttörője, az első jelentős női pilóta. Amelia Earhart volt az első nő, aki 1932-ben - öt évvel Charles Lindbergh után - egyedül repülte át az Atlanti-óceánt.

repul1.jpg

Jacqueline Cochran (Florida, Muscogee, 1906. május 11. – Kalifornia, Indio, 1980. augusztus 9.) amerikai sportrepülőnő, nemzedékének egyik legsikeresebb versenypilótája. 1930-ban megkapta a repülővezetői igazolványt. Tanulmányait folytatva, kereskedelmi repülővezetői engedélyt szerzett. 1938-ig a legjobb női pilótának találták az Egyesült Államokban. A második világháború alatt az amerikai légierő repülője volt, bombázógép utánpótlást hordott Amerikából Angliába. Ő volt az első nő aki átlépte a nő a hangsebességet.

repul2.jpg
Smaranda Brăescu (Hănţeşti, mai Galați megye, Románia, 1897. május 21. – Kolozsvár, 1948. február 2.) az első román női ejtőernyős, Európa- és világcsúcstartó. Számtalan világrekordott állított fel, a korabeli lapok a „Magasságok királynője” néven emlegették. 1931-ben 6000 méterről való ugrás volt a világrekordja, a következő évben 6929 méter volt a világrekordja, amit az Aero Club of Washington hitelesített. 1932-ben, első európai nőként, pilótaengedélyt kapott az Egyesült Államokban. Ugyanabban az évben Miles Hawk típusú gépével rekordot állított fel, 6 óra 10 perc alatt tette meg a Róma és Tripolisz közötti távolságot.

repul3.jpg
Élisabeth Thible népszerű operaénekesnő volt az első nő, aki 1784. június 4-én egy hőlégballonban repült.

repul4.jpg
Steinschneider Lilly (Budapest, 1891. január 13. – Genf, 1975. március 28.) pilóta, az Osztrák–Magyar Monarchia második vizsgát tett és első magyar női pilótája. Lilly Bécsújhelyen végezte el a pilótatanfolyamot Karl Illnernél egy Etrich Taube típusú géppel. A 4. számú pilótaigazolványt 1912. augusztus 15-én kapta meg. Az 1913-as Szent István-napi repülőversenyen Pesten, a rákosi repülőtéren Lilly a közönség nagy megelégedésére sikeresen szerepelt, és bár leszálláskor gépe nekiszaladt egy homokbuckának és összetört, a pilótanő sérülés nélkül, saját lábán távozott. A verseny hivatalos végeredménye szerint a pilótakisasszony megnyerte a gyorsasági versenyt, második helyezést ért el az egyhuzamban repülések versenyében (6 perc és 15 másodperc) és a levegőben töltött összidők versenyében (10 perc 7 másodperc).

repul5.jpg
Sarla Thakral (1914. - 2008. március 15.) az első indiai nő, aki 1936-ban 21 éves korában pilóta szakszolgálati engedélyt szerzett.

repul6.jpg
Shaesta Waiz (1987. -), az első, kereskedelmi pilótaengedéllyel rendelkező afgán nő. Egy éves korában, a szovjet-afgán háború menekültjeként érkezett szüleivel az Amerikai Egyesült Államokba a ma már 30 esztendős, afgán hölgy, Shaesta Waiz. Az Embry-Riddle egyetemen szerzett diplomája mellett Waiz rendelkezik érvényes amerikai kereskedelmi pilóta engedéllyel (CPL) és műszerrepülési jogosítással (IR) is. 2017. május 12. - 2017. október 4. között egy 36 Beechcraft Bonanza kisrepülőgéppel körberepülte a Földet.

repul7.jpg
Jerrie Mock (1925. november 22. - 2014. szeptember 30.) pilóta, aki 1964-ben nőként először repülte körbe a Földet Cessna C180 Skywagon kisgépével. Az utazás 1964. március 19-én kezdődött Columbusban, Ohioban , és 1964. április 17-én ért véget Columbusban, Ohioban, 29 nap alatt, 21 leszállással teljesítette a több mint (36,790 kilométeres távolságot.

repul8.jpg
Mélanie Astles (1982. május 30. - ) ötszörös francia műrepülőbajnok, aki a műrepülő európai és világranglistákon is az első tízbe verekedte magát. A Challenger Cup újoncaként történelmet ír: ő a Red Bull Air Race első női résztvevője.

repul9.jpg
Niloofar Rhmani hadnagy a modern Afganisztán első női pilótája. A pilótanő négy (férfi) társával együtt 2013. május 14-én vette át alapdiplomáját. A fiatal hadnagyot, saját bevallása szerint, több dolog motiválta a karrierválasztásban. Egyfelől édesapja ambícióit szerette volna valóra váltani, másfelől, saját szavai szerint „be akarta bizonyítani, hogy Afganisztánban ma egy nő lehet pilóta”, és „példát szeretne mutatni más nőknek Afganisztánban”. 2016-ban menedékjogot kért az Amerikai Egyesült Államokban, mert hazájában féltette testi épségét.

repul10.jpg
Bessie Coleman (Atlanta, 1892. január 26. – Jacksonville, 1926. április 30.) amerikai pilóta. Ő volt az első afro-amerikai nő, aki megszerezte az USA-ban a repülővezetői engedélyt és az első afro-amerikai nő, aki megszerezte a nemzetközi repülővezetői engedélyt (és amerikai nők között elsőként), légi mutatványaival elkápráztatta a közönséget. A légibemutatókon húzónév volt, ha szerepelt, „Queen Bess” néven említették (=Bess királynő). Az újságok gyakran készítettek riportot vele. A négerek és a fehérek is csodálták.

repul11.jpg
Valentyina Tyereskova (Bolsoje Maszlennyikovo, 1937. március 6. –) szovjet űrhajós, az első nő a világűrben. 1963. június 16-án a Vosztok–6 fedélzetén szállt fel, 48-szor megkerülte bolygónkat, és három nap után sikeresen visszatért. Ő az egyetlen vezérőrnagyi rangban lévő nő az Orosz Fegyveres Erőknél.

repul12.jpg
Anne Morrow Lindbergh ( Englewood, New Jersey, 1906. június 22. - Passumpsic, Vermont, 2001. február 7.) amerikai pilóta, író, költő. 1927-ben találkozott Lindbergh-gel, röviddel azután, hogy a pilóta a világon első ízben egyedül átrepülte az Atlanti-óceánt. Charles mindjárt az első randevún repülni vitte. Két évvel később összeházasodtak és ő lett 1930-ban az első amerikai nő, aki pilóta-jogosítványt kapott. Számtalan érdekes és cseppet sem veszélytelen repülés fűződik Anna Morrow Lindbergh nevéhez. 1931-ben férjével együtt egy egymotorossal Kanadából Alaszkán át Japánba, majd Kínába repültek, 1933-ban pedig az Atlanti-óceán légterét térképezték fel. Az asszony élményeit papírra is vetette: az első könyve „North to the Orient”, a második „Listen! The Wind” címet kapta.

repul13.jpg
Tracey Curtis-Taylor (Stamford, Egyesült Királyság 1962. ) pilóta aki – Amy Johnson egykori útját megismételve – Angliából Ausztráliába repült, egy 1942-ben gyártott csillagmotoros kétüléses géppel: a nagy vállalkozás sikerének magyar vonatkozása, hogy a Boeing Stearmant 2012–13-ban Fertőszentmiklóson, az RG Classic Aviation magyarországi leányvállalatánál, a Rare Bird Aviation fertőszentmiklósi hangárjában újították fel. Curtis-Taylor 23 országon átrepülve 54 leszállással és üzemanyag-felvétellel tette meg a 22 ezer kilométeres utat.

repul14.jpg
Raymonde de Laroche (Párizs, Franciaország, 1882. augusztus 22. - Le Crotoy, Franciaország, 1919. július 18.), az első nő, aki pilótajogosítványt kapott. A francia Aero-Club száz éve, 1910. március 8-án adta ki Raymonde de Laroche nevére a Nemzetközi Légügyi Szövetség által kiállított 36-os sorszámú pilótajogosítványt. Így ő lett az első hivatalos női pilóta. Az I. világháború kitörésekor, több pilótanő-társával együtt jelentkezett a francia légierőhöz, de neme miatt elutasították. A háború után ismét repülni kezdett. 1919-ben Le Crotoy repülőterén utasként szenvedett halálos légi balesetet.

repul15.jpg

Harriet Quimby (1875. május 11. – 1912. július 1.) tudósító, forgatókönyvíró, az első engedéllyel rendelkező női pilóta Amerikában és az első nő, aki átrepülte a La Manche csatornát. 1912. április 16-án hajtotta végre repüléstörténeti szenzációját a La Manche csatorna átrepülésével, 59 perc alatt jutott el Doverből Calais-ba. Ugyanabban az évben új gépével egy bostoni bemutató közben halálos balesetet szenvedett.

repul16.jpg
Amy Johnson volt, aki 1930-ban először repült el nőként Angliából Ausztráliába. Az apjától kapott használt egymotoros de Havilland típusú gépével a tizennyolcezer kilométeres repülőút tizenhat napig tartott. Nevéhez számos, repüléssel kapcsolatos rekord megdöntése fűződik. 1941-ben az ATA kötelékében végrehajtott küldetés közben veszítette életét.

repul17.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://4444k.blog.hu/api/trackback/id/tr6614545746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.