Az 1973-as olajválság. (46 kép)
2020. július 20. írta: captain schuro

Az 1973-as olajválság. (46 kép)

Az 1973-as olajválság vagy olajárrobbanás 1973. október 17-én kezdődő olajáremelkedés volt, ami jelentősen átértékeltette a fejlett világ üzemanyag-ellátásához való viszonyát, valamint a kommunista országok eladósítását vonta maga után, mellyel a keleti blokk összeroppanásához vezető folyamatok elkezdődtek.

Az OPEC arab tagjait magába foglaló OAPEC (az Arab Olajexportáló Országok Nemzetközi Szervezete) az akkor zajló jom kippuri háború hatására bejelentette, hogy felfüggeszti az olajexportot azokba az országokba, amelyek a háborúban Izraelt támogatják Szíriával és Egyiptommal szemben. Az olajembargó az Amerikai Egyesült Államokat és nyugat-európai szövetségeseit, valamint Japánt is érintette. A kitermelt nyers kőolaj hordónkénti árát rövid időn belül közel négyszeresére emelték. A második olajválság 1979-ben következett be. Tekintettel erre talán ki lehet mondani, hogy az arab országok az Izraellel kirobbantott háborút csak megfelelő alkalomnak tekintették a radikális áremelés végrehajtására, tehát rájöttek, hogy a piaci igények messze meghaladják a kínálatot.

Az 1973-as olajválságnak számos nemzetközi hatása volt, az egyik legjelentősebb az addigi szovjet tömbbe tartozó kommunista országokra gyakorolt eladósítása, mivel ezen országok korszerűtlen, nagy energiaigényű nehézipara nagy mennyiségű nyersanyagot igényelt, ami a kőolaj árának robbanásával hirtelen nagyon megdrágult, ez pedig hitelfelvételekbe és hosszútávú eladósodásba sodorta ezeket az országokat a rugalmasabb és a piacgazdaság szabályai szerint működő „tőkés”, avagy kapitalista nyugati országokkal szemben, hisz gazdasági szabályozórendszerük sajátosságai miatt képtelenek voltak a fejlődésre, míg a kapitalista gazdaságok a helyzethez való alkalmazkodással és versenyképes hátterükkel képesek voltak az olajválság hatásait átvészelni. Magyarországon, mint akkori államszocialista országban is ugyanez a folyamat játszódott le: az olajválság miatti áremelkedést az akkori magyar vezetők nem akarták meghozni, ezért – hogy tartani tudják az életszínvonalat – külföldi hiteleket vettek föl, melyek súlyosan növelték az államadósságot és hosszútávon ellehetetlenítették az ország gazdasági működését.

Az olajválság, azaz az olajárak radikális emelkedése, mivel általános világpiaci áremelkedéssel is járt, alaposan meggyengítette a Szovjetuniót, és oka volt a Szovjetunió illetve a többi szocialista ország gazdasági viszonyainak feszültebbé válásához, mivel a szocialista országok erős energiafüggésben voltak a legfontosabb, legerősebb kommunista országtól. A Szovjetunió valójában csak némi átmenet után engedhette meg, hogy az olaj árát a világpiaci ár felé közelítse s olyan árrendszert alakítson ki, amely időszakos késéssel követi az olajár világpiaci ingadozását. S ezt akkor is meg kellett tennie, ha nyersanyag-kapacitásai szinte kimeríthetetlennek is látszottak. (A deklarált szovjet gazdaságpolitikai elvek között nem az utolsó helyen szerepelt az "elvtársi segítség" fogalma. Nos, itt valahogy alkalmazni kellett ezt az elvet, az "elvtársi megértéssel" kiegészítve.) Tehát a Szovjetunió export bevételeinek növelését nem nélkülözhette, annál is kevésbé, mert a Szovjetunió nagyvállalatainak jelentős része hatalmas ráfizetéssel, vagyis nem rentábilisan termelt, s ezeket a vállalatokat nem lehetett bezárni, hiszen egy bezárás a tervgazdaság legélesebb kritikáját jelentette volna, és persze munkanélküliségi hullámot is.

Gas station during oil crisis, in December 1973 in Denmark.
Egy benzinkút az olajválság idején, Dánia, 1973. december.

Motorists queue for petrol during the oil crisis, Great Britain, 1973.
Sorban állás egy benzinkutaknál az olajválság idején, Nagy-Britannia, 1973.

Drivers push cars to gas station during 'oil crisis,' Roslindale, Boston, Massachusetts, 1973.
Az utasok tolnak egy autót a benzinkúthoz, Roslindale városnegyed, Boston, Massachusetts, 1973

Motorist pours gas into car from jug during 'oil crisis,' Boston, Massachusetts, 1973.
Egy sofőr benzint tölt a kocsiba az olajválság idején, Boston, Massachusetts, 1973.

Empty streets and roads, Stadtautobahn Berlin, during the oil Crisis, 1973.
Üres utcák és utak az olajválság idején, Berlin, 1973.

Petrol station with information that only 10 liters are sold per customer due to the oil crisis, Germany - November 1973
Aral benzinkút azzal a felirattal, hogy az autók csak 10 litert tankolhatnak, 1973. november.

During the fuel crisis, independent dealers and major oil company dealers began to close some stations permanently.
Az olajválság miatt sok benzinkútat véglegesen bezártak, Shelton, Connecticut, 1974. április.

A fuel ration book of the like issued by the British government to combat petrol shortages during the 1973 Oil Crisis.
A brit kormányüzemanyag jegyeket adott ki a benzin hiány leküzdésére az olajválság idején, 1973.

A banner calling for saving oil is displayed at a petrol station amid oil crisis circa 1973 in Japan.
Üzemanyag takarékosságra felszólító molinókat akasztottak ki Japánban, 1973.

Many people decided to use the bicycle because of the oil crisis. Milan, December 1973.
Az olajválság hatására sokan választották alternatív közlekedési eszközként a kerékpárt, Milánó, 1973. december.

Ralph Nader tells a House subcommittee on Business January 17, 1973 the energy crisis is an oil industry fabrication.
Ralph Nader aktivista felszólal az olajválság megoldása érdekében a Ház Alvállalkozási Bizottsága előtt, 1973. január 17.

A man in roller skates reading a page from Corriere sportivo seated at the table in a caf on the first Italian walking sunday due to the oil crisis. Milan, 2nd December 1973
Egy görkorcsolyás férfi a Corriere dello Sport lapot olvassa egy kávézóban az első olasz autómentes vasárnapon, Milánó, 1973. december 2.

A man in bicycle drawing a little girl and two boys in roller skates on Piazza del Duomo during the first Italian walking sunday due to the oil crisis, 1973.
Vidám görkorcsolyásokat vontató biciklis az első olasz autómentes vasárnapon, 1973.

People riding kick scooters on Piazza del Duomo in Milan, December 1973.
Biciklivel és rollerrel a Piazza del Duomo-n, Milánó, 1973. december.

People riding horses on piazza del Duomo in Milan during the oil crisis.
Lovasok a Piazza del Duomo-n az olajválság idején.

Two girls skating along via Dante during the first Italian walking sunday due to the oil crisis. Milan, 2nd December 1973
Az emberek WC-papírt vásárolnak olajválság közepette egy szupermarketben, Tokió, Japán, 1973. november 24.

Customers purchase toilet rolls amid oil crisis at a super market on November 24, 1973 in Tokyo, Japan.
Két görkorcsolyás lány az első olasz autómentes vasárnapon, Milánó, 1973. december 2.

Taxis are seen amid the oil crisis at Ginza District on November 22, 1973 in Tokyo, Japan.
Taxisok Tokióban az olajválság idején, 1973. november 22.

British Conservative Party politician, Peter Walker attaching a 'Save Petrol' sticker to the rear window of a car, London, November 1973.
A brit konzervatív párt politikusa és a Kereskedelmi Igazgatóság elnöke, Peter Walker
a „takarítson meg benzint” matricát ragaszt az autó szélvédőjére, London, 1973. november.

An empty shelf is seen as all the washing liquids are sold amid the oil crisis on November 21, 1973 in Tokyo, Japan.
Üres polcok az olajválság közepette egy szupermarketben, Tokió, Japán, 1973. november 21.

Press conference by Bélaïd Abdessalam, Algerian Minister for Energy, and Ahmed Zaki Yamani, Saudi Minister for Petroleum, during the oil shock, in Paris, France, November 27, 1973
Belaid Abdessalam algériai politikus és Ahmed Zaki Yamani szaúdi olaj ( kőolaj ) és ásványkincsek minisztere sajtótájékoztatója az olajválság során, Párizs, Franciaország, 1973. november 27.

Crowds at a gas station in Berlin during the Oil Crisis, 1973.
Tömeg egy berlini benzinkútnál az 1973-as olajválság idején.

Illuminations are dismissed to save the electric power in Ginza on November 20, 1973 in Tokyo, Japan.
A tokiói a Ginza negyedben az energiafelhasználást is korlátozták, 1973. november 20.

A sign at a petrol station in Stuttgart says "Petrol sold out" on the 18th of November in 1973 in Germany.
A „Benzin elfogyott”, felirat egy stuttgarti benzinkúton, Németország, 1973. november 18.

A woman and a boy fill petrol canisters with petrol at a petrol station on the 7th of November in 1973.
Egy nő és egy fiú benzines kannákat töltenek benzinnel egy benzinkútnál, 1973. november 7.

Buildings turn off lights as the oil crisis on November 6, 1973 in Tokyo, Japan.
Az olajválság idején az épületekben kikapcsolták a világítást, Tokió, Japán, 1973. november 6.

Four horsemen riding through the streets of Amsterdam on a 'motorless day', when cars are prohibited due to the oil crisis, November 1973.
Lovasok Amszterdam utcáin egy autómentes napon, 1973. november.

A woman purchases amounts of toilet rolls as oil crisis, Japan.
Egy nő WC-papírt vásárol az olajválság idején, Japán, 1973.

Gasoline hamster purchases at petrol station in Berlin, July 1973.
Kannába tankolás egy berlini benzinkútnál, 1973. július.

Four men on a tandem bicycle crossing Piazza del Duomo during the first Italian walking sunday due to the oil crisis. Milan, 2nd December 1973
Négyen egy tandem kerékpáron a Piazza del Duomo-n az első autómentes napon, Milánó, 1973. december 2.

Some people riding horses, gigs and bicycles across Piazza del Duomo during the first Italian walking sunday due to the oil crisis.
Lovakkal a Piazza del Duomo-n az első autómentes napon, Milánó, 1973. december 2.

Empty Roads of Berlin during oil crisis.
Üres útak berlinben az olajválság alatt.

Temporarily out of gasoline sign in American, 1973.
Bocs, ideiglenesen nincs benzinünk - általános felirat egy amerikai benzinkúton az olajválság idején, 1973.

Coach and Horses, being used to beat the fuel shortage at Walton Hall, Warwickshire, 1973.
Lovaskocsival az üzemanyaghiány leküzdésére a Warwickshire-i Walton Hallban, 1973.

Private taxi drivers stage a rally demanding the release of the liquefied petroleum gas amid the oil crisis on December 11, 1973 in Tokyo, Japan.
Az olajhiány miatt tüntető magán taxisok Tokióban 1973. december 11-én.

The Swabian Alpine Club wanders across a new part of the motorway Weinsberg-Moeckmuehl on the 9th of December in 1973.
A sváb alpesi klub tagjai sétálnak a Weinsberg-Moeckmuehl autópálya új szakaszán, 1973. december 9-én.

Riders and cyclers gather in the old part of town of Duesseldorf on the 2nd of December in 1973.
A motorosok és a kerékpárosok Duesseldorf óvárosában, a második autómentes vasárnapon, 1973 december 2-án.

The Kennedy Bridge in Bonn, West Germany, during oil crisis.
A Kennedy híd az olajválság idején, Bonn, Németország.

Queues in Hanover Street Post Office, Liverpool, for petrol coupons, 29th November 1973.
Benzin jegyért sorban álló emberek a Hanover Street postahivatalnál, Liverpool, 1973. november 29.

An empty street in the Vaihingen district of Stuttgart during the oil crisis, 1973.
Üres utca, Stuttgart Vaihingen kerületében az 1973-as olajválság idején.

Cyclists and pedestrians populate Schadow-Straße in Düsseldorf on the first "Sunday without a car".
A Schadowstrasse, Düsseldorfban az első autómentes vasárnapon 1973. november 25-én.

Empty motorway at Duesseldorf on 25th of November in 1973.
Üres autópálya düsseldorfban 1973 november 25-én.

Hackney cabs are an alternative means of transportation on the first carless Sunday.
Lovas bérkocsik az első autómentes vasárnapon.

A berlini Kurfuerstendamm gyalogosai az olajválság idején.
Gyalogosok a berlini Kurfürstendamm úton az olajválság idején.

Kerékpárosok a berlini Kurfürstendamm-en az 1973-as olajválság idején.
Kerékpárosok a berlini Kurfürstendamm úton az olajválság idején.

Az emberek pikniköt folytattak egy elhagyatott autópályán a nagy olajválság idején, Hollandia, 1973.
Hippik piknikeznek egy német autópályán 1973-ban. Vasárnap tilos volt gépkocsit használni az olajválság hónapjaiban.

 

Forrás:
https://hu.wikipedia.org/wiki/1973-as_olajv%C3%A1ls%C3%A1g
https://www.bygonely.com/world-during-1973-oil-crisis/

A bejegyzés trackback címe:

https://4444k.blog.hu/api/trackback/id/tr3616039084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.