Az 1973-as olajválság vagy olajárrobbanás 1973. október 17-én kezdődő olajáremelkedés volt, ami jelentősen átértékeltette a fejlett világ üzemanyag-ellátásához való viszonyát, valamint a kommunista országok eladósítását vonta maga után, mellyel a keleti blokk összeroppanásához vezető folyamatok elkezdődtek.
Az OPEC arab tagjait magába foglaló OAPEC (az Arab Olajexportáló Országok Nemzetközi Szervezete) az akkor zajló jom kippuri háború hatására bejelentette, hogy felfüggeszti az olajexportot azokba az országokba, amelyek a háborúban Izraelt támogatják Szíriával és Egyiptommal szemben. Az olajembargó az Amerikai Egyesült Államokat és nyugat-európai szövetségeseit, valamint Japánt is érintette. A kitermelt nyers kőolaj hordónkénti árát rövid időn belül közel négyszeresére emelték. A második olajválság 1979-ben következett be. Tekintettel erre talán ki lehet mondani, hogy az arab országok az Izraellel kirobbantott háborút csak megfelelő alkalomnak tekintették a radikális áremelés végrehajtására, tehát rájöttek, hogy a piaci igények messze meghaladják a kínálatot.
Az 1973-as olajválságnak számos nemzetközi hatása volt, az egyik legjelentősebb az addigi szovjet tömbbe tartozó kommunista országokra gyakorolt eladósítása, mivel ezen országok korszerűtlen, nagy energiaigényű nehézipara nagy mennyiségű nyersanyagot igényelt, ami a kőolaj árának robbanásával hirtelen nagyon megdrágult, ez pedig hitelfelvételekbe és hosszútávú eladósodásba sodorta ezeket az országokat a rugalmasabb és a piacgazdaság szabályai szerint működő „tőkés”, avagy kapitalista nyugati országokkal szemben, hisz gazdasági szabályozórendszerük sajátosságai miatt képtelenek voltak a fejlődésre, míg a kapitalista gazdaságok a helyzethez való alkalmazkodással és versenyképes hátterükkel képesek voltak az olajválság hatásait átvészelni. Magyarországon, mint akkori államszocialista országban is ugyanez a folyamat játszódott le: az olajválság miatti áremelkedést az akkori magyar vezetők nem akarták meghozni, ezért – hogy tartani tudják az életszínvonalat – külföldi hiteleket vettek föl, melyek súlyosan növelték az államadósságot és hosszútávon ellehetetlenítették az ország gazdasági működését.
Az olajválság, azaz az olajárak radikális emelkedése, mivel általános világpiaci áremelkedéssel is járt, alaposan meggyengítette a Szovjetuniót, és oka volt a Szovjetunió illetve a többi szocialista ország gazdasági viszonyainak feszültebbé válásához, mivel a szocialista országok erős energiafüggésben voltak a legfontosabb, legerősebb kommunista országtól. A Szovjetunió valójában csak némi átmenet után engedhette meg, hogy az olaj árát a világpiaci ár felé közelítse s olyan árrendszert alakítson ki, amely időszakos késéssel követi az olajár világpiaci ingadozását. S ezt akkor is meg kellett tennie, ha nyersanyag-kapacitásai szinte kimeríthetetlennek is látszottak. (A deklarált szovjet gazdaságpolitikai elvek között nem az utolsó helyen szerepelt az "elvtársi segítség" fogalma. Nos, itt valahogy alkalmazni kellett ezt az elvet, az "elvtársi megértéssel" kiegészítve.) Tehát a Szovjetunió export bevételeinek növelését nem nélkülözhette, annál is kevésbé, mert a Szovjetunió nagyvállalatainak jelentős része hatalmas ráfizetéssel, vagyis nem rentábilisan termelt, s ezeket a vállalatokat nem lehetett bezárni, hiszen egy bezárás a tervgazdaság legélesebb kritikáját jelentette volna, és persze munkanélküliségi hullámot is.
Egy benzinkút az olajválság idején, Dánia, 1973. december.
Sorban állás egy benzinkutaknál az olajválság idején, Nagy-Britannia, 1973.
Az utasok tolnak egy autót a benzinkúthoz, Roslindale városnegyed, Boston, Massachusetts, 1973
Egy sofőr benzint tölt a kocsiba az olajválság idején, Boston, Massachusetts, 1973.
Üres utcák és utak az olajválság idején, Berlin, 1973.
Aral benzinkút azzal a felirattal, hogy az autók csak 10 litert tankolhatnak, 1973. november.
Az olajválság miatt sok benzinkútat véglegesen bezártak, Shelton, Connecticut, 1974. április.
A brit kormányüzemanyag jegyeket adott ki a benzin hiány leküzdésére az olajválság idején, 1973.
Üzemanyag takarékosságra felszólító molinókat akasztottak ki Japánban, 1973.
Az olajválság hatására sokan választották alternatív közlekedési eszközként a kerékpárt, Milánó, 1973. december.
Ralph Nader aktivista felszólal az olajválság megoldása érdekében a Ház Alvállalkozási Bizottsága előtt, 1973. január 17.
Egy görkorcsolyás férfi a Corriere dello Sport lapot olvassa egy kávézóban az első olasz autómentes vasárnapon, Milánó, 1973. december 2.
Vidám görkorcsolyásokat vontató biciklis az első olasz autómentes vasárnapon, 1973.
Biciklivel és rollerrel a Piazza del Duomo-n, Milánó, 1973. december.
Lovasok a Piazza del Duomo-n az olajválság idején.
Az emberek WC-papírt vásárolnak olajválság közepette egy szupermarketben, Tokió, Japán, 1973. november 24.
Két görkorcsolyás lány az első olasz autómentes vasárnapon, Milánó, 1973. december 2.
Taxisok Tokióban az olajválság idején, 1973. november 22.
A brit konzervatív párt politikusa és a Kereskedelmi Igazgatóság elnöke, Peter Walker
a „takarítson meg benzint” matricát ragaszt az autó szélvédőjére, London, 1973. november.
Üres polcok az olajválság közepette egy szupermarketben, Tokió, Japán, 1973. november 21.
Belaid Abdessalam algériai politikus és Ahmed Zaki Yamani szaúdi olaj ( kőolaj ) és ásványkincsek minisztere sajtótájékoztatója az olajválság során, Párizs, Franciaország, 1973. november 27.
Tömeg egy berlini benzinkútnál az 1973-as olajválság idején.
A tokiói a Ginza negyedben az energiafelhasználást is korlátozták, 1973. november 20.
A „Benzin elfogyott”, felirat egy stuttgarti benzinkúton, Németország, 1973. november 18.
Egy nő és egy fiú benzines kannákat töltenek benzinnel egy benzinkútnál, 1973. november 7.
Az olajválság idején az épületekben kikapcsolták a világítást, Tokió, Japán, 1973. november 6.
Lovasok Amszterdam utcáin egy autómentes napon, 1973. november.
Egy nő WC-papírt vásárol az olajválság idején, Japán, 1973.
Kannába tankolás egy berlini benzinkútnál, 1973. július.
Négyen egy tandem kerékpáron a Piazza del Duomo-n az első autómentes napon, Milánó, 1973. december 2.
Lovakkal a Piazza del Duomo-n az első autómentes napon, Milánó, 1973. december 2.
Üres útak berlinben az olajválság alatt.
Bocs, ideiglenesen nincs benzinünk - általános felirat egy amerikai benzinkúton az olajválság idején, 1973.
Lovaskocsival az üzemanyaghiány leküzdésére a Warwickshire-i Walton Hallban, 1973.
Az olajhiány miatt tüntető magán taxisok Tokióban 1973. december 11-én.
A sváb alpesi klub tagjai sétálnak a Weinsberg-Moeckmuehl autópálya új szakaszán, 1973. december 9-én.
A motorosok és a kerékpárosok Duesseldorf óvárosában, a második autómentes vasárnapon, 1973 december 2-án.
A Kennedy híd az olajválság idején, Bonn, Németország.
Benzin jegyért sorban álló emberek a Hanover Street postahivatalnál, Liverpool, 1973. november 29.
Üres utca, Stuttgart Vaihingen kerületében az 1973-as olajválság idején.
A Schadowstrasse, Düsseldorfban az első autómentes vasárnapon 1973. november 25-én.
Üres autópálya düsseldorfban 1973 november 25-én.
Lovas bérkocsik az első autómentes vasárnapon.
Gyalogosok a berlini Kurfürstendamm úton az olajválság idején.
Kerékpárosok a berlini Kurfürstendamm úton az olajválság idején.
Hippik piknikeznek egy német autópályán 1973-ban. Vasárnap tilos volt gépkocsit használni az olajválság hónapjaiban.
Forrás:
https://hu.wikipedia.org/wiki/1973-as_olajv%C3%A1ls%C3%A1g
https://www.bygonely.com/world-during-1973-oil-crisis/