Lenyűgöző fotókon a repülés története, az 1890-es évektől az 1930-as évekig.
2023. augusztus 28. írta: captain schuro

Lenyűgöző fotókon a repülés története, az 1890-es évektől az 1930-as évekig.

1_1.jpg

1.. Paul A. G. Kauffmann repülőgépe az úgynevezett Kauffmann n° 1 a gép tesztelése során Issyles-Moulineaux-ban 1910 januárjában.

A 19. század végén és a 20. század elején a világ az emberi találékonyság mélyreható változásának volt tanúja.

Az olyan látnokok, mint a Wright fivérek, Otto Lilienthal és Alberto Santos-Dumont, a telhetetlen vágytól táplálva, hogy meghódítsák a repülés feltérképezetlen birodalmát, merészséggel és rendíthetetlen elszántsággal emelkedtek az egekbe.

Ezek az időtlen pillanatképek ritka bepillantást engednek a repülés úttörő napjaiba, amikor a látnokok meg merték hódítani az eget.

Az emberiség vágya, hogy felszálljon az egekbe, az ősi civilizációkra vezethető vissza. A világ kultúráiból származó mitológiák bővelkednek istenekről, hősökről és repülni képes mitikus lényekről szóló történetekben.

Ezek a korai legendák és mesék inspirációként szolgáltak a jövő nemzedékei számára, elültetve a repülés álmának magját az emberi tudatban.

2.jpg

2.. Tömeg gyűlik össze, hogy megnézzen egy felszállásra készülő kétfedelű repülőgépet 1908-ban.

A 18. század vége a léggömbkorszak hajnala volt. 1783-ban a Montgolfier testvérek, Joseph-Michel és Jacques-Étienne végrehajtották az első emberes repülést hőlégballonnal.

Találmányuk rabul ejtette a világ fantáziáját, és megnyitotta az utat a légi technológia további kísérletei és fejlesztései előtt.

A léggömbök népszerű látványossággá váltak, de az irányítás és a meghajtás tekintetében fennálló korlátai egy gyakorlatiasabb repülési forma iránti törekvést váltottak ki.

3.jpg

3.. Apa és fia repülőn pózol a Wisconsin Állami Vásáron, 1900-as években.

A repülés történetének sarkalatos pillanata 1903. december 17-én érkezett el, amikor Orville és Wilbur Wright az első motoros repülést végrehajtották Wright Flyerjükkel az észak-karolinai Kitty Hawkban.

Áttörő teljesítményük fordulópontot jelentett az emberiség történelmében, mivel feltárták az irányítható, motorral hajtott, levegőnél nehezebb eszközzel való repülés titkait.

Orville és Wilbur Wright, két testvér Daytonból, Ohioból, gyermekkoruk óta lenyűgözte őket a repülés.

Lelkes olvasók voltak, és olyan repülési úttörők munkáit tanulmányozták, mint Otto Lilienthal és Octave Chanute, akik vitorlázórepülőkkel végeztek kísérleteket.

A Wright fivérek azonban rájöttek, hogy a valódi irányított repülés eléréséhez megbízható meghajtási eszközt kell kifejleszteniük.

Alaposan kutatták és kísérleteztek a repülés különböző aspektusaival, beleértve a szárnytervezést, az aerodinamikát és a vezérlőmechanizmusokat.

4.jpg

4.. Egy korai kétfedelű repülőgép repülés közben. Franciaország, 1910.

Az egyik legfontosabb kihívás, amellyel szembesültek, egy olyan meghajtórendszer kifejlesztése volt, amely elég könnyű ahhoz, hogy felemelje a repülőgépet a földről, ugyanakkor elég erős a repüléshez.

Ennek megoldására a Wright fivérek megtervezték és megépítették saját, könnyű belső égésű motorjukat, amely 12 lóerőt termelt.

Az egyedi építésű motorjukkal felszerelt Wright fivérek a megfelelő repülőgépváz és vezérlőrendszer kifejlesztésére összpontosítottak.

Kétsíkú konfigurációt alkalmaztak, 12,3 méteres szárnyfesztávolsággal és 340 kilogramm össztömeggel.

A szárnyak egyedi tervezési elemet tartalmaztak, amelyet „szárny hajlításnak” hívtak, amely lehetővé tette az oldalirányú irányíthatóságot és a stabilitást.

5.jpg

5.. Egy férfi pózol egy házi készítésű kísérleti repülőgépe ülésén egy istállóban, valahol Indiana államban a 20. század elején.

Azon a történelmi napon 1903 decemberében, amikor az erős szembeszél segítette felszállásukat, Orville Wright elfoglalta helyét a Flyer alsó szárnyán, és felkészült az első motoros repülési kísérletre.

A Flyer hirtelen megugrott erővel gurulni kezdett az indítópályaként szolgáló fasínen. Amint felszállt, Orville ügyesen manipulálta a szárnyvetemítő vezérlőket, hogy fenntartsa az egyensúlyt és irányítsa a repülőgépet.

A repülés mindössze 12 másodpercig tartott, és körülbelül 36,5 méteres (120 láb) távolságot tett meg, mindössze 10,9 km/h sebességgel. Bár rövid volt, ez az úttörő eredmény bebizonyította, hogy a motoros repülés valóban lehetséges.

A nap negyedik repülése volt az egyetlen, amelyet valójában irányítani is tudtak, Wilbur 279 métert repült 59 másodperc alatt.

6_1.jpg

6.. Marquis d'Ecquevilly repülőgépe az úgynevezett Multiplane, 1907-ből.

A Wright fivérek példáját sokan követték és százával jelentek meg kísérletező emberek, akik különféle szerkezeteiket próbálták meg rávenni a repülésre.

Ez az időszak jelentette a repülés, mint gyakorlati közlekedési mód hajnalát, és új lehetőségeket nyitott a feltárás, a kommunikáció és a kereskedelem számára.

Franciaországban Alberto Santos-Dumont, a brazil repülés úttörője jelentős mértékben hozzájárult a repülés fejlesztéséhez.

Sikeres repüléseivel szerzett hírnevet az 1900-as évek elején, Párizsban gyakran tömegek előtt. Santos-Dumont eredményei között szerepelt, hogy 1906. október 23-án mintegy hatvan métert repült a 14 Bis típusú repülőgépével, három héttel később pedig 220 méter 21,5 másodperc alatti megtételével felállította a szárnyas repülőgépek első gyorsasági világrekordját is.

Hozzájárulása a repülés területén és innovatív tervezése világszerte felkeltette a figyelmet, és további érdeklődést váltott ki a repülő gépek iránt.

7_1.jpg

7.. Egy Belin Fils vitorlázó repülőgép és pilótája járművontatásra vár.

Az Egyesült Államokban Glenn Curtiss kulcsszerepet játszott a repülőgépek tervezésében és fejlesztésében.

A Wright fivérek által lefektetett alapokra építve Curtiss jelentős fejlesztéseket hajtott végre a repülőgép-hajtóműveken, és sikeres repülőgép-modelleket hozott létre.

1911-ben kifejlesztette az első praktikus hidroplánt, a Curtiss Model E-t, amely bemutatta a repülőgépek vízre való fel- és leszállási képességét.

A motortervezés terén tett újításai, köztük a könnyű és megbízható motorok fejlesztése, nagyban befolyásolták a repülés jövőjét.

8_1.jpg

8.. A 3393 apró tetraéderből felépülő óriásszárny, a Canadian Aerial Experiment Association (Kanadai Légikísérleti Szövetség) által 1907-ben épített Hattyú (Cygnet)

Louis Blériot francia repülő- és repülőgépgyártó 1909-ben történelmet írt azzal, hogy elsőként átrepült a levegőnél nehezebb repülőeszközzel a La Manche csatornán.

Blériot 1909. július 25-én indult a repülés történetének első tenger feletti távrepülésére. Hajnali 4 óra 41 perckor elindult útjára Blériot XI típusú repülőgépével. A La Manche csatorna első átrepülése 31 percig tartott, bemutatva a repülésben rejlő lehetőségeket a hosszú távú utazásokhoz. Blériot bravúrja megragadta a világ képzeletét, és tovább táplálta a közönség repülés iránti lelkesedését.

9_1.jpg

9.. Arthur és Georges Gonnel repülőgépe az úgynevezett Gonnel Uniplan 1911 márciusában

Ebben az időszakban a légi kiállítások és a repülőversenyek népszerű szórakozási formákká váltak, amelyek a repülési bravúrok bemutatásával ragadták meg a közönséget.

A pilóták merész manővereket, légi akrobatikát, sőt versenyeket is végrehajtottak, bemutatva repülőgépeik képességeit. Ezek az események nemcsak szórakoztatták a közönséget, hanem platformként szolgáltak az új technológiák és technikák teszteléséhez és finomításához.

A 20. század elején megjelent a kereskedelmi repülés is. A repülőgépek tervezésének fejlődésével a vállalkozók felismerték az utasok és rakományok légi szállításában rejlő lehetőségeket.

Az első menetrend szerinti kereskedelmi légitársaság 1914-ben indult, amikor a St. Petersburg-Tampa Airboat Line rendszeres járatokat indított Floridában, az Egyesült Államokban.

A vállalkozás sikere megnyitotta az utat több légitársaság alapítása és a légi közlekedés gyors terjeszkedése előtt világszerte.

10.jpg

10.. John Bevins Moisant repülőgépe az úgynevezett Moisant Biplane 1909. Ez a kísérleti repülőgép lett a világon az első teljesen fémből készült repülőgép, amely teljes egészében alumíniumból és acélból készült.

11.jpg

11.. John Bevins Moisant repülőgépe az úgynevezett Moisant Biplane 1911

12.jpg

12.. Paulhan Biplan 1911

13.jpg

13.. Henri Robart 1908-as monoplanja.

14.jpg

14.. Da Silva 1909

15.jpg

15.. Két férfi néz egy kétfedelű repülőgépet Ohióban, az 1910-es években.

16.jpg

16.. Wright Brothers repülőgépe.

17.jpg

17.. Élisa Deroche francia pilótanő, akit "báró Raymonde de Laroche" művésznéven ismertek egy Voisin kétfedelű repülőgépen. 1910. március 8-án ő volt az első nő a világon, aki megszerezte pilóta engedélyét.

18.jpg

18.. Louis Blériot kísérleti monoplánjával.

19.jpg

19.. A Wright fivérek tökéletesített repülőgépe, a Flyer 2-es.

20.jpg

20.. Glenn Curtiss és John Towers hadnagy egy curtiss repülőgéppel pózolnak.

21.jpg

21.. Glenn Curtiss egyik korai vitorlázó repülőgépe mellett.

22.jpg

22.. Glenn Curtiss egyik korai vitorlázó repülőgépében.

23.jpg

23.. Glenn Curtiss a kezében egy propellerrel, Atlantic City tengerpartján.

24.jpg

24.. Bert Acosta integetett felszállás előtt egy apró monoplánból 1927 körül.

25.jpg

25.. Jacques-Jules Sloan stabilitásra törekedett Bicurve egyedülálló szárnyelrendezésével és ellentétesen forgó propellereivel.

26.jpg

26.. De La Vaux és repülőgépe 1910 körül.

27.jpg

27.. A Witzig-Liore-Dutilleul No 1 egyik első változata.

28.jpg

28.. Az Albessard által tervezett tandemszárnyú monoplán.

29.jpg

29.. Constantin-d'Astanieres monoplán 1913

30.jpg

30.. Jean Dorand a francia légierő számára épített gépe, 1909

31.jpg

31.. Claude Auguste Joseph Givaudan körkörös szárnyú repülőgépe.

32.jpg

32.. A Louis Paulhan által tervezett triplán a Concours d'Eppareils Militaires rendezvényen, a francia hadsereg által szervezett bemutatón, amelyen repülőgépeket választottak a hadsereg számára. Paulhan nem volt a döntősök között.

33.jpg

33.. Puiseux által tervezett repülő gép.

34.jpg

34.. Sanchez Besa 1912.

35.jpg

35.. Sylphe 1911

36.jpg

36.. Elinor Smith, 16 évesen ő volt a világ legfiatalabb engedéllyel rendelkező pilótája.

37.jpg

37.. Egy transzkontinentális járat utasai.

38.jpg

38.. Az 1911-es modell, orrában egy soros hathengeres motorral és egy redőny szerű szárnnyal.

39.jpg

39.. Julia Clark, a harmadik nő, aki pilótaengedélyt kapott az Aero Club of America- tól, és az első amerikai nő, aki repülőgép vezetése közben halt meg. 1912. május 19-én szerezte meg a pilótaengedélyét, és kevesebb mint egy hónappal később meghalt.

40.jpg

40.. Filmvetítés egy repülőgépen, 1925.

41.jpg

41.. Charles K. Hamilton egy korai repülőgépmodellben.

42.jpg

42.. John Kowalski egy kísérleti repülőgép fedélzetén.

43.jpg

43.. Handley-Page W.10 Az Imperial Airways utasszállító repülőgépe, 1929.

44.jpg

44.. Harry Atwood 1911. július 14-én Wright Model B típusú repülőgépével a Fehér Ház déli gyepén landolt.

45.jpg

45.. Harry Bingham Brown és Isabel Patterson egy repülőgép fedélzetén.

46.jpg

46.. Egy bomba egy korai repülőgépen.

47.jpg

47.. Egy brit Roe III Triplane az Egyesült Államokban 1910 szeptemberében, tervezőjével, Alliot Verdon Roe-val a pilótafülkében.

48.jpg

48.. Eugene Ely polgári pilóta a San Francisco-öbölben horgonyzó USS Pennsylvania fedélzetén landol kétfedelű repülőgépével.

49.jpg

49.. Vaniman

50.jpg

50.. Vedovelli által tervezett kétfedelű repülőgép Issy-les-Moulineau-ban, Franciaországban.

51.jpg

51.. Jourdan "Helioplane" Monoplane 1911

52.jpg

52.. A százötven métert irányíthatatlanul megtevő, két és fél méteres propellert kapott óriásketrec 1908-ból.

53.jpg

53.. Wilbur Wright siklórepülője közvetlenül leszállás után Kill Devil Hillsnél, Észak-Karolinában 1901

Forrás: rarehistoricalphotos.com

 

A bejegyzés trackback címe:

https://4444k.blog.hu/api/trackback/id/tr6818202703

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása