A Bajkál-Amur-vasútvonal.
2018. október 03. írta: captain schuro

A Bajkál-Amur-vasútvonal.

A Bajkál-Amur-vasútvonal, rövidítve BAM egyike a Föld leghosszabb és legjelentősebb vasútvonalainak. A BAM szélsőséges időjárási és geológiai környezetben épült. Kelet-szibériának és a orosz Távol-Keletnek a Transzszibériai vasútvonal mellett a legjelentősebb közlekedési artériája. Hossza 3819 km az Irkutszki területen lévő Tajsetet köti össze az Amur melletti Komszomolszk na Amure-ral. 


A vasútvonal teljes hossza a Komszomolszk na Amure-t Szovjetszkaja Gavannyal összekötő 468 km hosszú szakasszal együtt 4324 km. 


A vasútvonal nagyobbrészt középhegységekben halad. Legmagosabb pontja a Mururinszkij hágó (1316,93 méter). A BAM-on nyolc alagút épült, ezek közül az Észak-mujszki Oroszország leghosszabb alagútja. Keresztez továbbá 11 jelentős folyót, és a terepviszonyok bonyolultságát jelzi, hogy 2230 kisebb és jelentősebb hídon halad keresztül. A vasútvonal nyugati része villamosított (Takszimo állomásig). A keleti részen dízelvontatást alkalmaznak.


A BAM építését elrendelő határozatot a Szovjetunió kormánya 1932-ben hozta. 1937-ben rögzítették a végleges nyomvonalat, 1938-ban kezdődött az építkezés Tajset és Bratszk között a keleti oldalon, és 1939-ben a nyugati oldalon Komszomolszk na Amure és Szovjetszkoj Gavany között.


1942 januárjában leállították az építkezést. A síneket részben visszabontották és a Sztálingrád - Szaratov - Uljanovszk front-vasút építkezésénél használták fel.


A Háborút követően létrehozták az AMURLAG Javítómunka-tábort. Az építkezést egészen 1953-ig, a gulag rendszer felszámolásáig, az AMURLAG foglyai folytatták. Ezt követően a további munkálatokat felfüggesztették.
Az építkezés folytatásáról a Szovjetunió Minisztertanácsa 1974. július 8-án kelt kormányhatározatával döntött. Ez egy 3100 km hosszú elsőosztályú vasúti fővonal építését rendelte el, Tajset és Uszty-Kut között második vágány építését, és a Tünda - Berkut között hiányzó 400 km megépítését.


Az építkezés 12 évig tartott és 1984. október 27-én fejezték be. A menetrendszerű forgalom a teljes hosszon csak 1989. november 1-jén indult el.


Az Észak-Mujszki alagút csak 2003-ban került átadásra. Ez az alagút egy 30 km hosszú nagy szintkülönbségű szakaszt váltott ki.


Néhány kép arról amikor a vasút Bajkál-tó környékén épült.

bajkal-amur-1.jpg

bajkal-amur-2.jpg

bajkal-amur-3.jpg

bajkal-amur-4.jpg

bajkal-amur-5.jpg

bajkal-amur-6.jpg

bajkal-amur-7.jpg

bajkal-amur-8.jpg

bajkal-amur-9.jpg

bajkal-amur-10.jpg

bajkal-amur-11.jpg

bajkal-amur-12.jpg

bajkal-amur-13.jpg

bajkal-amur-14.jpg

bajkal-amur-15.jpg

bajkal-amur-16.jpg

bajkal-amur-17.jpg

bajkal-amur-18.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://4444k.blog.hu/api/trackback/id/tr4114279379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása