Isambard Kingdom Brunel mérnök.  
2018. október 23. írta: captain schuro

Isambard Kingdom Brunel mérnök.  

 Isambard Kingdom Brunel (1806. április 9. - 1859. szeptember 15.) brit mérnök, aki viszonylag rövid pályafutása alatt a többi között 25 vasútvonalat, száznál több hidat, köztük öt függőhidat, nyolc kikötőrendszert, három tengerjáró gőzhajót és egy előre gyártott tábori kórházat épített.

 isambard_1.jpg

Brunel 1823-ban apja irodájában kapott munkát. Itt részt vett korának úttörő vállalkozásában, a Temze-alagút tervezésében. 1826 áprilisában, alig húszéves korában, átvette William Armstrong vezető mérnök helyét, akit megbetegített az alagút mérgező levegője. 


1827. május 18-án a betörő víz elárasztotta a kész alagútszakaszt. A munkálatok során összesen tizenegy alkalommal tört be a Temze vize az alagútba. Az építkezést 1828-ban egy nagy vízbetörés miatt felfüggesztették. 


A Temze-alagút, 2005.

isambard_2.jpg

1829-ben Brunel részt vett a Clifton függőhídra kiírt pályázaton, amely az Avon folyó szurdokának átívelését célozta. A tervet Thomas Telford tanácsára a bírálók elutasították, majd később a módosított rajzokat elfogadták. Brunelt 1831-ben kinevezték a bristoli kikötő főmérnökének. Itteni legfőbb műve a Monkwearmouth Dock. Később hasonló kikötőket tervezett Plymouth-ban, Cardiffban, Brentfordban és Milford Havenben.


Isambard Kingdom Brunel alig 27 éves korában, 1833-ban a frissen alakult Great Western Railway vasúttársaság főmérnöke lett. Ő tervezte meg a Bristol és London közötti széles nyomtávú vasútvonalat, a viktoriánus kor egyik legnagyobb műszaki beruházását. A Bristol és London közötti vonal - a korabeli elnevezéssel Brunel biliárdasztala - építését 1841-ben fejezték be. Ez a munkája a világ vezető mérnökei közé emelte. Brunel a nagyobb sebesség és nagyobb komfort miatt széles nyomtávú (2140 mm) pályát választott a szokásos méretű (1435 mm) helyett. Ez a döntése később komoly nehézségeket okozott a vasúttársaságnak, amikor át kellett állnia a normál nyomtávra. Ráadásul a GWR-szerelvények nem tudták használni a londoni Euston pályaudvart, ezért a társaság kénytelen volt megépíteni Brunel elképzelései szerint a Paddington állomást, amelynek munkálatai csak 1854-ben fejeződtek be. A London és Bristol közötti vasútvonal igazi mérnöki mestermű, alagutak, hidak, viaduktok hálózata. 


A bristoli pályaudvar

isambard_3.jpg
A Paddington állomás

isambard_4.jpg
Brunel ezután gőzhajókat tervezett, amelyek közül az elsőt, a Great Westernt 1838-ban bocsátották vízre. Nevéhez fűződik az első óceánjáró csavargőzös, a Great Britain, valamint a világ akkor legnagyobb hajója, a Great Eastern megépítése. 1866-ban ez a hajó fektette le az első működőképes kábelt Európa és Amerika között.
Isambard Kingdom Brunel a Great Eastern vízre bocsátásának évében halt meg szélhűlésben vagy szívrohamban. A Morning Chronicle című lap így búcsúztatta: "A találmányok történetében nincs is rá példa, hogy egy s ugyanazon ember merész elgondolásaiból olyan nagy újítások születtek volna, s azokat sikeresen meg is valósította volna. Ha nem volt elég bátor, nem is volt elég sikeres. Brunel képes volt mérnök-eposzt alkotni, de mérnökszonettet semmiképpen."


Kiemelkedő alkotásai: Maidenhead vasúti híd - A téglából épült hídnak a Temze felett két nagy - 39 méter széles - íve van, amely a legmagasabb pontján is mindössze hét méterre van a vízszinttől. Emiatt a leglaposabb ívű híd a világon.

isambard_5.JPG
Royal Albert híd - A csaknem 667 méter hosszú vasúti híd a Tamar folyó két partját köti össze Pylmouth és Saltash között. Az építkezés 1854-ben kezdődött és 1859-ben fejeződött be.

isambard_6.jpg

Clifton függőhíd - A 210 méter hosszú híd 61 méteres magasságban íveli át az Avon folyót. Ebben az időben ez volt a világ legnagyobb fesztávú hídja.

isambard_7.jpg
Great Western - Az 1320 tonnás, 72 méter hosszú gőzhajó Bristol és New York között közlekedett. Első útját 1838 áprilisában tette meg; 1844-ig hetven alkalommal kelt át az Atlanti-óceánon. Az út 15 napig tartott.

isambard_8.jpg
Great Britain - A kizárólag fémből épített gőzös 1845 júliusában indult első hosszabb útjára. A 3618 tonnás és 98 méter hosszú hajó meghajtásáról a négy egyhengeres gép által forgatott csavar gondoskodott. A hajó 360 utas és 600 tonna áru szállítására volt képes.

isambard_9.jpg
Vákuum-vasút - Nevéhez fűződik a föld alatti vákuum-vasút is. A vákuum segítségével működtetett légnyomásos vasútvonal, a South Devon Railway még egy évet sem élt meg: 1849-ben bezárták, mert a korát meghaladó technológiának nagy volt az üzemeltetési költsége.

isambard_10.jpg

Great Eastern - Korának legnagyobb gőzhajója volt. A 18.914 BRT vízkiszorítású, csaknem 211 méter hosszú hajót 1858-ban bocsátották vízre. A monstrum szállítókapacitása négyezer utas és hatezer tonna áru volt. Érdekessége, hogy lapátkereke, csavarja és vitorlái is voltak.

isambard_11.jpg

Box-alagút - A Great Western Railway vasúthálózata számára épített alagút Bath és Chippenham között, a Box-hegy alatt. Az építmény korának leghosszabb vasúti alagútja volt.

isambard_12.jpg

A Great Eastern építése

isambard_13.jpg
A Great Britain propellere és lapátja

isambard_14.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://4444k.blog.hu/api/trackback/id/tr2714317297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása