Az első világháború a tengereken képekben, 1914-1918
2020. április 05. írta: captain schuro

Az első világháború a tengereken képekben, 1914-1918

A modern hadihajók fejlődése a hajótest páncélzatának megjelenésévek kezdőrött. A páncéllemezek azonban jelentősen megnövelték a hajók tömegét és szükségessé tette, hogy a hajókat gőzgép hajtsa. Az első páncélozott hajók a francia FS Gloire (1858-1883) és a brit HMS Warrior (1860) voltak, amelyek megjelenésükkel egy csapásra elavulttá tették a korábbi vitorláshajókat. A következő nagy lépés a forgatható ágyútorony kifejlesztése volt, amely lehetővé tette, hogy a hajó fegyverzetét a hajótesttől függetlenül tudják vezérelni. Az amerikai polgárháború (1861–1865) alatt került sor a konföderáció CSS Virginia és a szövetségi USS Monitor hajók vívták az első modern tengeri csatát, amelyben csak páncélozott hajók vettek részt.

A 19. század végén és a 20. század elején számos nagyhatalom (Nagy-Britannia, Németország, Franciaország, Oroszország, Japán, az Egyesült Államok) látott neki haditengerészeti flottájának modernizálásához és fejlesztéséhez. A flották sikere azonban nem mindig volt egyenes arányban nagyságukkal: az orosz–japán háború előtt az orosz flotta a világ harmadik legnagyobb flottája volt, de a Port Arthur-i csata során így is jelentős vereséget szenvedtek – a japán haditengerészet volt az első, amely aknákat alkalmazott a tengeri hadviselésben. A modern flották kialakulásában a következő jelentős lépés a HMS Dreadnought (1906) csatahajó kifejlesztése és megépítése volt: minden korábbi hadihajót elavulttá tett technikai megoldásaival és azokat csak „pre-Dreadnought”-ként emlegették. A HMS Dreadnought-nak gőzgép helyett gőzturbina adta a meghajtást, amivel nagyobb sebességet tudott elérni, és lehetővé tették a hajótest magasságának csökkentését, így kisebb célpontot jelentett az ellenségnek. Emellett megnövelték a főfegyverzetet alkotó nehéz hajóágyúk számát (a korábbi csatahajókon a főfegyverzet csak 4 nehéz ágyú volt, míg a Dreadnought tüzérségét 5 toronyba épített 10 nehéz ágyú alkotta), vagyis a britek elérték, hogy az új csatahajó jelentősen gyorsabb volt minden hasonló tűzerejű hajónál, és tűzerőben jelentősen felülmúlt minden olyan hajót, amely sebességben felvette vele a versenyt.

Bár a brit admiralitás elsősorban a németek elrettentésére alkotta meg a Dreadnought-t, de elrettentés helyett hatalmas fegyverkezési versenyt váltottak ki. A németek is elkezdtek építeni hasonló (immár Dreadnought típusúnak nevezett) csatahajókat. A felfokozott fegyverkezési verseny következtében az angol haditengerészet előnye csökkenni kezdett, és az I. világháború elején már jóval kisebb volt, mint a 20. század elején, de még mindig olyan erős volt, mint az utána következő két legerősebb haditengerészet, a német és az amerikai együttvéve.

A Brémában gyártott UB 148 német tengeralattjáró, miután a fegyverszünet után a szövetségesek kezébe került. Mire elkészült a gyárban, a háború véget is ért. 1918. november 26-án az angliai Harwich-ban adta meg magát.

A volt német UB 148 tengeralattjáró a tengeren, miután átadták a szövetségeseknek.  Az UB-148-at, egy kis part menti tengeralattjárót 1917 és 1918 télen fektettek le Németországban, Brémenben, de a német császári haditengerészetnél soha nem üzembe helyezték.  Befejezte az üzembe helyezés előkészítését, amikor a november 11-i fegyverszünet véget vet az ellenségeskedésnek.  November 26-án az UB-148-ot átadták a briteknek az angliai Harwichban.  Később, amikor az Egyesült Államok Haditengerésze kifejezte érdeklődését több korábbi U-csónak megszerzése iránt, amelyeket a Victory Bond meghajtóval együtt használnak, az UB-148 volt a hat erre a célra elkülönített hajó egyike.

Brit tengeralattjáró belseje építés közben.

Belépés egy építés alatt álló brit haditengerészet tengeralattjárója, Clyde és Newcastle.

A Gallipoli-félsziget evakuálása 1916. januárban. A Gallipoli-félsziget ostroma 1915. február 19-től 1916. január 9-ig tartó csata volt, melynek során a védekező török hadsereg sikerrel védte meg a Dardanellák tengerszorost a támadó brit és francia erőkkel szemben.

A Suvla-öböl, a Dardanellák, a Gallipoli-félsziget evakuálása 1916. januárban. A Gallipoli kampány egy szövetséges erőfeszítés részét képezte Konstantinápoly oszmán fővárosának (a mai Isztambulnak) a megragadására.  A félszigeten nyolc véres hónap után a szövetséges csapatok visszahúzódtak vereségbe, a tengerből származó tűz alatt.

Dardanellák tengerszorosban a szövetséges flotta felrobbant egy sérült hajót, amely zavarta a navigációt.

A Dardanellákban a szövetséges flotta felrobbant egy fogyatékkal élő hajót, amely zavarta a navigációt.

HMS Argus, az óceánjáróból átalakított brit repülőgép-anyahajó, amely 15-18 repülőt volt képes szállítani. A háború legvégére készült el, így a harcokban már nem tudták bevetni. Különleges felfestése arra szolgált, hogy a tengeralattjáró periszkópjából nehezebben lehessen megbecsülni a méretét, illetve a kémlelő és az anyahajó közti távolságot.

ő HMS Argus brit repülőgép-szállító.  Egy óceánjáróból átalakítva az Argus 15-18 repülőgépet tudott szállítani.  Az első világháború végén megbízva az Argus nem látott harcot.  A hajótest Dazzle álcázással festett.  A káprázatos álcázást széles körben használják a háború éveiben, azzal a céllal, hogy az ellenség megnehezítse a hajó távolságának, irányának vagy sebességének becslését, és nehezebb célpont legyen - különösen a tengeralattjáró periszkópjából látható.

Az Egyesült Államok tengerészei gyűltek össze 1918-ban egy kép erejéig egy azonosítatlan hajón, amely valószínűleg a USS Pennsylvania vagy a USS Arizona lehetett.

Az Egyesült Államok tengerészgyalogosai és tengerészei azonosítatlan hajón pózolnak (valószínűleg az USS Pennsylvania vagy az USS Arizona) 1918-ban.

Egy tenger alatti aknát húznak partra az északi-tengeri Heligolandon 1918. október 29-én.

A bányát 1918. október 29-én partra húzzák az Északi-tenger Heligoland partján.

Egy Curtiss Model AB-2-es repülőgép száll fel a USS North Carolináról 1916. július 12-én. Az első alkalom, amikor egy repülőgép egy hadihajó fedélzetéről emelkedett a levegőbe, 1915. november 5-én volt és szintén a USS North Carolina volt a felszállópálya.

Egy Curtiss Model AB-2 repülőgép 1916. július 12-én katapulálta az USS North Carolina fedélzetét. A repülőgép először katapulttal indult a hadihajóból, miközben a repülőgép az 1915. november 5-én Észak-Karolínából érkezett.

Az álcázó festékkel lekent USS Fulton (AS-1) a dél-karolinai Charleston mellett 1918. november 1-jén.

A USS Fulton (AS-1), az amerikai tengeralattjáró pályázat Dazzle álcázás céljából festett, a Charleston dél-karolinai haditengerészet udvarán, 1918. november 1-jén.

Esélytelen küzdelem a hajó fedélzetét terhelő jegesedés eltávolítására.

Emberek a fedélzeten egy hajót jég eltávolítása.  Eredeti felirat:

A Jaffa melletti Adroméda-sziklák és a szövetséges szállítóhajók 1918-ban.

A Jaffai Andromeda sziklái és háborúval ellátott szállítmányaik 1918-ban a tengerbe mentek. Ezt a képet a Paget-eljárás alkalmazásával készítették, amely a színes fényképezés korai kísérlete.

A Gallipoli-félsziget melletti Sedd-el Bahr-nál vontatnak partra egy 155 miliméteres ágyút a szövetségesek.

155 mm-es fegyver leszállása Sedd-el Bahr-nél.  Hadihajók a törökországi Gallipoli-félsziget közelében a Gallipoli kampány során.

Az Admirális Aube francia cirkáló fedélzetén a tengerészek fényképeket készítenek a fedélzethez csatolt üllőnél.

A Aamiral Aube francia cirkáló fedélzetén a tengerészek fényképeket készítenek a fedélzethez csatolt üllőnél.

SMS Kaiser német csatahajó az egy flottaparádén Kielben, Németországban valamikor 1911 és 1914 között.

A német csatahajó SMS Kaiser a II. Kaiser Wilhelm felvonulására Kielben, Németországban, 1911-14 körül.

Brit A5-osztályú tengeralattjáró.

Brit HMS A5 tengeralattjáró.  Az A5 része volt az első brit A-tengeralattjáróknak, amelyeket az I. világháborúban kikötővédelem céljából használtak.  Az A5-et azonban csak néhány nappal az 1905-ös üzembe helyezés után szenvedett, és nem vett részt a háborúban.

Hajóágyúk készülnek egy washingtoni gyárban 1917-ben.

Az amerikai haditengerészet udvarán, Washington DC-ben, az üzletek Big Gun részlege, 1917-ben.

HMS Queen Elizabeth kabalaállata, egy macska sétál a 15 hüvelykes hajóágyú csövén 1915-ben.

Egy macska, a HMS Elizabeth királynő kabalája sétál a fedélzeten lévő 15 hüvelykes fegyver hordóján 1915-ben.

Az USS Pocahontas az amerikai haditengerészet szállítóhajója, 1918.

Az amerikai haditengerészet szállítóhajója, az USS Pocahontas, 1918-ban Dazzle álcázás közben fényképezett. A hajó eredetileg egy német utasszállító vonalhajózó volt, melynek neve: Irene Prinzess.  A háború kezdetén New York-ban dokkolták, és az Egyesült Államok lefoglalta, amikor az 1917 áprilisában belépett a konfliktusba, és megkeresztelte Pocahontat.

Sikeres menekülés egy német tengeralattjáró által megtorpedózott szövetséges hajóról, amelynek az orra már a víz alá süllyedt, és a hátulsó része kiemelkedett.

Az utolsó pillanatban elmenekül egy hajóból, amelyet egy német alállomás torpedált.  A hajó már belemerült az íjába a hullámokba, és a hajója lassan megemelkedik a vízből.  A férfiak láthatók lecsúszó kötelekkel, amikor az utolsó hajó elhúzódik.  Kb  1917.

A New York-i haditengerészet Dunne D.8 farok nélküli repülőgépe, 1918 körül.

A Burgess-tengeri repülőgép, a Dunne D.8 változatának, egy farok nélküli, elsüllyedt szárnyú kétfedelű repülőgép New York-ban, a New York-i haditengerészeti milícia által használt, kb. 1918.

Német búvárnaszádok a kieli kikötőben.

Német tengeralattjárók egy kikötőben, a felirat németül mondja

A USS New Jersey (BB-16) Virginia osztályú amerikai csatahajó, 1918 körül.

Az USS New Jersey (BB-16), egy virginiai osztályú csatahajó álcázási kabátban, kb. 1918.

A Brit Királyi Haditengerészet egyik hadihajójáról útjára indítottak egy torpedót. 1917.

Torpedó indítása, Brit Királyi Haditengerészet, 1917.

Az SM U-35 típusú német tengeralattjáró megtorpedózza az SS Maplewood brit teherhajót, 1917. április 17-én Szardíniától délnyugatra.

Brit SS teherhajó, az SM U-35 német tengeralattjáró támadása alatt, 1917. április 7-én, 47 tengeri mérföldre / 87 km-re délnyugatra Szardínia területétől.  Az U-35 részt vett az egész háborúban, és a világháború legsikeresebb U-hajója lett, 224 hajót süllyedt és ezreket ölt meg.

Tömegek várják a dél-ausztráliai Outer Harbor kikötőjébe érkező csapatszállító hajókat, amelyek hazahozták a katonákat a tengerentúli szolgálatból, 1918 körül.

Tömeg a kikötőben, a dél-ausztráliai Outer Harbor kikötőjében, üdvözlő álcázott csapatszállító hajókkal, amelyek hazahozzák az embereket a tengerentúli szolgálatból, 1918 körül.

Az SMS Emden a német Császári Haditengerészet könnyűcirkálója az Indiai-óceán keleti részén 1914 októberében.

Az Emden, a német Keresz-Ázsia század egyik része, az Emden, a német kelet-ázsiai század része, 1914 októberében egy malacsi Penangban egy orosz cirkálót és egy francia rombolót támadott meg és süllyedt el. Az Emden ezután elindult. elpusztítani egy brit rádióállomást az Indiai-óceán Cocos-szigeten.  A raid alatt a HMAS Sydney ausztrál cirkáló megtámadta és megsértette az Emden-t, és arra kényszerítette, hogy földre szálljon.

A Skagerraki csatában súlyosan sérült SMS Seydlitz a Német Császári Haditengerészet csatacirkálója hazafelé tart, 1916. május 31. A csata folyamán a Seydlitzet 21 nagy kaliberű és két kisebb kaliberű lövedék valamint egy torpedó találta el. Legénységéből 98-an veszítették életüket és 55-en megsebesültek. A csata során 376 darab 28 cm-es lövedéket lőtt ki és körülbelül 10 találatot ért el. A Seydlitz javításának 1916. június 15-én láttak hozzá Wilhelmshavenben és ez egészen október 1-ig eltartott. Ezt követően próbajáratokra küldték majd novemberben ismét csatlakozott a flottához.

A Jydland-csatában 1916. május 31-én a Seydlitz német csata cirkáló égett. Seydlitz von Hipper német helyettes admirális zászlóshajója, aki a csata során elhagyta a hajót.  A harci cirkáló saját erővel jutott el Wilhelmshaven kikötőjéhez.

Egy német I. világháborús U-hajó zátonyra futott Anglia déli partjainál, miután megadták magukat, 1918.

Egy német U-hajó áthaladt Anglia déli partján, az átadás után.

A németek internálásra kijelölt egyik hajója Harwichban, 1918. november 20-án. A Német Császári Haditengerészet fő erejét adó Nyílt-tengeri Flotta zömének saját legénysége általi elsüllyesztésére 1919. június 21-én került sor az Orkney-szigetek déli részén lévő Scapa Flow-i brit flottatámaszponton, ahol az első világháborút lezáró fegyverszüneti egyezmény után internálták.

A német flotta feladása Harwichban, 1918. november 20-án.

U-10-es német tengeralattjáró teljes sebességgel.

Német tengeralattjáró

Az SMS Schleswig-Holstein német csatahajó az első világháború legnagyobb tengeri ütközetében, a skagerraki csatában, ahol találatot kapott a 2. brit csatacirkáló raj egyik hajójától.

A német haditengerészet haditengerészeti csatahajója, az SMS Schleswig-Holstein a Jütland 1916. május 31-i csata során lövöldöz az Északi-tengeren.

„Élet a haditengerészetben”, vívás egy japán csatahajón, 1910-15 körül.

Az SS Leviathan, amelyet eredetileg Vaterland néven ( németül " Isaia " -ként építettek ), csapatszállító hajó, Hobokenből indul Franciaországba. A hajót 1917-ben az amerikai kormány lefoglalta és Leviathan- nak nevezték el.

Az

Az álcázott USS K-2 (SS-33), egy K-osztályú tengeralattjáró, a floridai Pensacola partjainál, 1916. április 12-én.

Az álcázott USS K-2 (SS-33), egy K-osztályú tengeralattjáró, a floridai Pensacola partján, 1916. április 12-én.

Egy amerikai tengeralattjáró dízelmotra.

Egy amerikai tengeralattjáró komplex belső gépe, közepette hajók, hátulról nézve.

A zeebruggei rajtaütés, amelyre 1918. április 23-án került sor, a brit Királyi Haditengerészet kísérlete volt arra, hogy semlegesítsék a német kézen lévő belga Zeebrugge kikötőjét. A terv leglényegesebb pontja lett volna három kiöregedett cirkáló elsüllyesztése a zeebruggei kikötő kijáratánál, amely megnehezítette volna a német hadihajóknak és tengeralattjáróknak a kikötő használatát. A három, betonnal töltött hajó közül a Thetis nem érte el a kikötő bejáratát, egy víz alatti homokpadba ütközött és az oldalára fordult. A két másik hajót azonban a csatorna legkeskenyebb pontján sikerült elsüllyeszteni. A rajtaütést követően csak pár napig volt használhatatlan a kikötő. A németek a hajózócsatorna nyugati partján egy új csatornát vágtak a kikötő homokos aljába, közel a blokád hajóihoz. Magas vízállásnál gond nélkül tudtak kihajózni a német tengeralattjárók a kikötőből.

A Zeebrugge Raid-re 1918. április 23-án került sor. A Királyi Haditengerészet megkísérelte blokkolni a belgiumi Bruges-Zeebrugge kikötőt azáltal, hogy régebbi hajókat süllyesztett a csatorna bejáratánál, hogy megakadályozzák a német hajók elhagyását a kikötőből.  Két hajót süllyedt el a csatornába 583 ember életére.  Sajnos a hajókat rossz helyre süllyedték el, és a csatornát napokban újra kinyitották.  A fénykép 1918 májusában készült.

Szövetséges hadihajók a tengeren, 1915.

Szövetséges hadihajók a tengeren, repülőgép repülés, 1915.

A Tsesarevics orosz csatahajó a kikötőben, 1915.

Orosz csatahajó Tsesarevich, a császári orosz haditengerészet előre megfejtött csatahajója, dokkolt, kb.  1915.

A brit „Nagy flotta” John Jellicoe parancsnok vezetésével útban a Skagerraki csatába 1916. május 31-én. A skagerraki csata tengeri összecsapás volt az első világháború során a brit és a német főerőket felvonultató Nagy Flotta (Grand Fleet) és a Nyílt-tengeri Flotta (Hochseeflotte) között. Ez volt a háború legnagyobb tengeri csatája, az egyetlen nagyszabású ilyen jellegű ütközet a konfliktus során. Ez számít továbbá a hadtörténet legnagyobb tengeri csatájának, melyet csatahajók vívtak meg. A csatára 1916. május 31-én és június 1-jén került sor az Északi-tengeren a Skagerrak tengerszoros bejáratánál, a Jütland-félszigettől nyugatra. A Norvégia irányába előretörő német flottának a britek csapdát állítottak, de a kibontakozó harc során a túlerő ellenére jelentősen nagyobb veszteségeket okoztak a briteknek és az éjszaka folyamán sikerült áttörniük az ellenség vonalain, így az összecsapást ők könyvelhették el sikerként.

A brit nagy flotta John Jellicoe admirális irányítása alatt áll, hogy találkozzon a német császári haditengerészet flottájával a Jütland északi-tengeri csatájára 1916. május 31-én.

A HMS Audacious brit csatahajó legénysége csónakokon menekül a süllyedő hajóról 1914. október 27-én.

A HMS Audacious legénységének mentőcsónakjait az RMS Olympic fedélzetén kell tartani, 1914. október. Az Audacious egy brit csatahajó volt, amelyet egy német haditengerészeti akna süllyedt el az ír írországi Donegal északi partján.

Az elsüllyesztett SMS Königsberg csatahajó roncsa a Rufiji (Rufidzsi) folyó torkolatában. Az SMS Königsberg a Császári Haditengerészet egyik könnyűcirkálója, az utána elnevezett Königsberg-osztály első tagja volt. 1914. szeptember 20-án a zanzibári csatában megsemmisítette a Pegasus brit könnyűcirkálót. Ezután a Rufiji (Rufidzsi) folyóra vonult vissza, hogy megjavítsa hajtóművét, itt azonban röviddel rendbe hozatala előtt, 1914. október 20-án a britek rátaláltak és hadihajóik a torkolatot blokád alá vették. A megsemmisítésére tett nyolc hónapnyi sikertelen próbálkozások után 1915 júliusában két monitornak sikerült a közelébe férkőznie és súlyosan megrongálnia. A sérült hajót legénysége 1915. július 11-én elsüllyesztette és ágyúit leszerelve csatlakozott a Paul von Lettow-Vorbeck vezette gyarmati véderőhöz, a Schutztruppéhoz.

A Konigsberg SMS roncsja, a Rufiji-delta csata után.  A német cirkálót a Rufiji Delta Tanzánia folyóba borították, amely több mint 100 km-re hajózható, majd az Indiai-óceánba ürítés céljából, Dar es Salaamtól kb. 200 km-re délre.

Csapatszállító hajó Szardínia sziget kikötőjében az I. világháború idején.

Csapatszállítás Szardínia, elkáprázatos álcázás alatt, egy rakparton az I. világháború idején.

A Tsesarevics orosz csatahajó, 1915.

A Tsarevitch orosz zászlóshajó áthaladva a HMS Victory-t, kb.  1915.

Egy német tengeralattjárót átadnak az Egyesült Államok Haditengerészetének. A versailles-i békeszerződés – 184. cikkelye az összes Scapa Flow-ban internált német hadihajó elkobzásáról rendelkezett. Elsőként a tengeralattjáróknak kellett útnak indulniuk és az összesen 176 egység 1918. november 20-tól kezdődően érkezett meg Harwichba.

Német tengeralattjáró, amely átadja az Egyesült Államok Haditengerészetét.

A doggerbanki csatában találatot kapott német SMS Blücher cirkáló oldalára dőlve elsüllyedt 1915. január 24-én. Az SMS Blücher volt a Német Birodalom utolsóként megépített páncélos cirkálója. A doggerbanki csatában a Blüchert jelentősen lelassította a David Beatty altengernagy üldöző brit csatacirkálóinak egy találata. Franz Hipper ellentengernagy, a német kötelék parancsnoka úgy döntött sorsára hagyja a Blüchert, hogy az értékesebb hajóit megmenthesse. Miután az ellenség tüzében elsüllyedt, a brit rombolók hozzáláttak a túlélők kimenekítésének. Ekkor azonban egy német léghajó a Blüchert süllyedő brit hadihajónak vélve bombatámadást intézett ellenük. Az áldozatok pontos száma vitatott, feltevések szerint 747 és 792 fő közé tehető.

A német Cruiser SMS Bluecher elsüllyedése az északi-tengeri Dogger Bank csatájában, a német és a brit félelem között, 1915. január 24-én. A Bluecher közel ezer tengerész veszteségével elsüllyedt.  Ezt a fényképet a brit Cruiser Arethusia fedélzetéről készítették.

(Fotók: U.S. National Archives / Library of Congress / Deutsches Bundesarchiv. Text: Louise Bruton).

A bejegyzés trackback címe:

https://4444k.blog.hu/api/trackback/id/tr6015593990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása