Ritka fotók a londoni metró korai éveiből. 1860 - 1960
2020. június 07. írta: captain schuro

Ritka fotók a londoni metró korai éveiből. 1860 - 1960

A londoni metró (angolul London Underground) az angliai Nagy-Londont és néhány szomszédos területet (Essex, Hertfordshire és Buckinghamshire) tizenegy vonallal kiszolgáló, teljesen villamosított metrórendszer. Ez a világ legidősebb metrója, és a legnagyobb a vonalak teljes hosszúsága szerint. 1863. január 10-én nyitották meg Metropolitan Railway néven, akkor még csak két vonallal (ezek nagy része ma a Hammersmith & City line részét képezi). Annak ellenére, hogy angol nevének jelentése „londoni földalatti”, a hálózat 55%-a a földfelszín felett halad. A helyi lakosok a metrót the Tube ("cső") néven emlegetik az alagutak henger alakú formája miatt.

A metró 268 állomást szolgál ki, és több mint 400 kilométeres pályán futnak a szerelvények. 2005–2006-ban 971 millió utas, 2006-2007-ben pedig a metró történetében először több mint egy milliárd ember utazott a londoni földalattin, ezzel Európa harmadik legforgalmasabb metróhálózata a párizsi és a moszkvai mögött. 2007 márciusában naponta átlagosan 3 millióan használták a hálózatot, ez a szám hétköznap elérte a 3,4 millió főt.

2003 óta a londoni metrót a Transport for London (röviden TfL) működteti. A korábbi London Underground Limited a London Regional Transportnak volt a leányvállalata.

1.. A földalatti munkálatai a Waterloo-hídtól nyugatra, 1866-1870.

 Construction site to the west of Waterloo Bridge, 1866-1870

2.. A Metropolitan vonal építése, 1867.

 Building the Metropolitan District Railway, 1867

3.. A Blackfriars állomás építése.

 Construction work on the site of Blackfriars Station

A Blackfriars állomást 1870. május 30-án adták át a Metropolitan District Railway részeként St. Paul’s néven.

4.. A Paddington (Praed Street) állomást 1868. október 1-jén nyitották meg.

 Paddington Station in 1868, the year it opened

5.. A Bayswater állomás az átadás előtt.

 Bayswater Station, just after completion

A Bayswater állomást 1868. október 1-jén adták át a Metropolitan Railway részeként.

6.. A Gloucester Road metróállomás építése, 1866.

 Gloucester Road Station under construction, 1866

A Gloucester Road állomást 1868. október 1-jén adták át a Metropolitan Railway és a District Railway részeként.

7.. A Notting Hill Gate metróállomás.

Notting Hill Gate Station

A Notting Hill Gate állomást 1868. október 1-jén adták át a Metropolitan Railway részeként, mely ma a District line része.

8.. A metróvonal építése a Somerset ház előtt, 1869.

 District Line construction outside Somerset House, 1869

9.. A Paddington állomás és a Blackfriars állomás közötti szakasz épitése, 1866.

 Metropolitan District Railway construction, 1866

10.. A Kensington (Olympia) állomás az átadás előtt.

 High Street Kensington, 1868

A Kensington (Olympia) állomást 1862. június 2-án adták át a Great Western Railway részeként.

11.. A Notting Hill Gate metróállomás épülete, 1866.

 Notting Hill Gate, 1866

12.. Építési munkák a South Kensington metróállomás közelében.

 Construction work near South Kensington Station

13.. A Bayswater állomás a befejezése után 1866-ban.

 Bayswater Station upon completion, 1866

14.. Utolsó simítások a Gloucester Road állomás körül, 1868.

 Gloucester Road Station, 1868

A Gloucester Road állomást 1868. október 1-jén adták át a Metropolitan Railway és a District Railway részeként.

15.. Épül a Kensington (Olympia) állomás teteje.

 High Street Kensington’s roof taking shape

16.. A világ első földalattija a Praed Street vonalon.

 The first Metropolitan train on the underground line passing through Praed Street, London, Ca. 1863.

17.. A pénzügyminisztérium kancellárja, William Ewart Gladstone (az első sorban jobbra) mérnökök és igazgatók társaságában látogatást tett a világ első földalatti vonalán, 1862. május 24-én.

 Chancellor William Ewart Gladstone on an inspection tour of the world’s first underground line, 24th May 1862.

18.. A Liverpool Street állomás 1890 körül.

 Liverpool Street station, ca. 1890.

A Liverpool Street állomást 1875. július 12-én Bishopsgate néven adták át. 1909. november 1-jén kapta mai nevét.

19.. 1869. december 7-én a London, Brighton and South Coast Railway társaság (LB&SCR) megnyitotta vonalát Wapping és New Cross Gate között (East London Railway) a Temze-alagúton át, melyet Marc Brunel tervezett egy forradalmi módszer (az úgynevezett alagútpajzsmódszer) kidolgozásával. Ez az alagút eredetileg 1843-ban a gyalogos forgalom számára épült a Temze alatt, azonban 1865-ben az ELR (hat vasúttársaságot tömörítő konzorcium) megvásárolta és vasúti alagúttá alakította át. 1884-ben a District és Metropolitan vonalak járatokat kezdtek üzemeltetni ezen a vonalon.

 Map and illustrations showing the new Great Northern, Piccadilly and Brompton underground tube route, linking London stations from Hammersmith to Finsbury Park, 1906.

20.. Hammersmith Broadway, 1910.

 Hammersmith Broadway, 1910.

21.. Egy londoni metrókocsi belseje. A felvétel 1911 körül készülhetett.

 The interior of a District Line Underground carriage, 1911.

22.. A Liverpool Street állomás jegypénztárai, 1912.

 The ticket hall of Liverpool Street Station, 1912.

23.. A Liverpool Street állomás peronja, 1912.

 The platform of the Central London Railway extension at Liverpool Street Station, 1912.

24.. Egy londoni metrókocsi belseje 1920 körül.

 Interior of an all-steel London underground train, ca. 1920.

25.. Egy ember panaszt ír a metró faliújságára, 1922.

 A man writing on a complaints poster, 1922.

26.. A Farringdon állomás 1924 márciusában.

 Farringdon Street (Farringdon) Station in March 1924.

A Farringdon állomást 1863. január 10-én adták át a világ első földalattijának (Metropolitan Railway) részeként, Farringdon Street néven. 1922. január 26-án a Farringdon & High Holborn nevet kapta. Mai nevét 1936. április 21-én vette fel.

27.. A Blackfriars állomás bejárata, 1924.

 The entrance to Blackfriars Underground station, 1924.

28.. A Clapham South állomás, 1926.

 Clapham South, 1926.

A Clapham South állomást 1926. szeptember 13-án adták át a City and South London Railway részeként.

29.. A Kingsway-alagút építésén dolgozó munkások a fizetésért állnak sorban, 1930.

 London tram workers queue up for their pay at the tram subway in Kingsway, High Holborn, 1926.

30.. Egy metrókocsi szállítása Londonban, 1926.

 An underground train being transported on wheels through the streets of London, 1926.

31.. Westminster polgármestere elindítja a Piccadilly Circus állomás mozgólépcsőit, 1928. Az állomást 1906. március 10-én adták át a Baker Street and Waterloo Railway részeként (mai Bakerloo line).

 The Mayor of Westminster turns on the escalators at Piccadilly Circus in 1928.

32.. A brit filmrendező, Anthony Asquith (1902-1968) 1928-ban filmet forgatott a londoni metróról.

 British director Anthony Asquith (1902-1968), right, directing his new film 'Underground' from an escalator on the London underground, May 1928.

33.. A Piccadilly Circus állomás jegypénztárainak építése, 1928.

 Construction work at the ticketing area of the new Piccadilly tube station, 1928.

34.. Anthony Asquith angol filmrendező az ingázókat filmezi, 1928.

 The Hon Anthony Asquith filming commuters for his film of the underground, 1928.

35.. Az Euston Square állomás bővítése 1930-ban.

 Platforms are lengthened at Euston Square underground station, 1930.

36.. Egy utas menetjegyet vesz a jegykiadó automatából a Piccadilly Circus állomáson, 1930.

 A passenger takes a ticket from the machine at Piccadilly Circus, 1930.

37.. Bérletvásárlás automatából a Highgate állomáson, 1932.

 A traveller buys a London Underground season ticket from a vending machine at Highgate Station, 1932.

38.. Utasok a mozgólépcsőn, 1932. szeptember.

 Passengers on an escalator, September 1932. The posts were erected to avoided a crush during rush hours.

39.. A Leicester Square állomás, 1933.

 Leicester Square, 1933.

A Leicester Square állomást 1906. december 15-én adták át a mai Piccadilly line vonalán.

40.. Szikh férfiak a Hyde Park Corner állomás bejáratánál, 1935.

 A group of Sikh men outside the entrance to Hyde Park Corner, ca. 1935.

41.. Új belső terek 1936-ban: több ülőhellyel, jobb megvilágítással és szellőzéssel.

 New interiors in 1936: more seating, better lighting and ventilation and a more streamlined shape.

42.. Új nyitó gombok a metró kocsik ajtaján, Hammersmith állomás, 1936.

 A passenger opening one of the doors on the Hammersmith and City Underground Line, which have been fitted with new buttons for opening and closing doors, 1936.

43.. London Charing Cross Road, a Leicester Square állomással a bal oldalon, 1938.

 London’s Charing Cross Road with the Hippodrome and Leicester Square station on the left, 1938.

44.. Az Embankment állomás bejárata, 1938. október 25.

 The entrance to Embankment, 1938.

Az Embankment állomást 1870. május 30-án adták át a District line részeként. 1906-ban a mai Bakerloo line, 1914-ben pedig a Northern line megállóját adták át. 2009 decemberétől a Circle line is érinti.

45.. Hatalmas sorok a Liverpool Street utcai buszmegállókban a metrósztrájk idején, 1939.

 A strike causes huge queues to build up at the bus stops outside Liverpool Street, 1939.

46.. A Stockwelli állomás, 1939.

 Stockwell station, 1939.

A Stockwelli állomást 1890. november 4-én adták át a City & South London Railway (mai Northern line) részeként, utasok csak december 18-ától használhatták. 1900-ban megépült a vonal folytatása, azóta átmenő állomásként üzemel. 1971. július 23-án átadták a Victoria line állomását is.

47.. Ingázók a Londoni metrón, 1939.

 City gents, 1939.

48.. Egy őr a metróállomás előtt. Az 1940-es évektől a Blitz művelet miatt nagyon sok metróállomást óvóhelyként használtak légitámadás idején, illetve éjszakánként.

 A guard outside a station which has been closed to the public two days after Britain’s declaration of war on Germany, 5th September 1939.

49.. A londoniak a Holborn metróállomás peronján találtak menedéket az 1940-es bombázások idején.

 People asleep on the platform of Holborn underground station during an air raid, 1940.

50.. Az emberek 1940-ben egy légi támadás során a Piccadilly állomás peronján alszanak.

 People asleep on the platform at Piccadilly Tube Station, London during an air raid, 1940.

51.. Az emberek 1940-es légitámadás során a Piccadilly állomás mozgólépcsőn alszanak.

 People asleep on the escalators at Piccadilly Tube Station, London, during an air raid, 1940.

52.. Férfiak alszanak a Piccadilly állomás mozgólépcsőjén az 1940-es légitámadás során.

 Piccadilly, 1940.

53.. Az emberek 1940-ben a Piccadilly állomás peronján alszanak.

 Piccadilly, 1940.

54.. A londoni metróban is problémát okozott a patkányok irtása, amivel külön munkacsoportot bíztak meg, 1950 körül.

 London Underground rat-catchers with their net and ferrets, ca. 1950.

55.. A londoni metró takarítószemélyzete a metróalagutak egyikében, 1952.

 A group of women cleaning one of London’s underground tunnels, 1952.

56.. A reklámipar hamar felismerte az új közlekedési eszköz nyújtotta hirdetési lehetőséget: a londoni metrón is hamar feltűntek a hirdetések.

 Advertisements being pasted up, 1952.

57.. A Piccadilly Circus metróállomás alatt lévő szellőzőrendszer csöveit tisztító munkás, 1952.

 Tube cleaner, 1952.

58.. Metrószerelvény a Piccadilly Circus metróállomáson, 1952.

 Tube train at Picadilly Circus, 1952.

59.. Liverpool Street metróállomás, 1959.

 Liverpool Street, 1952.

60.. London utolsó villamosa, Kingsway, 1952 július 6.

 Kingsway Tram, 1952.

61.. A londoni metró takarítószemélyzete a metróalagutak egyikében, 1954.

 Underground fluffers, 1954.

62.. A takarítószemélyzet tagjai a főnökükkel beszélgetnek a King's Cross állomáson , 1955.

 Underground life, 1955.

63.. Esti tánc után a metró bejáratánál, 1955.

 All-night dancing, 1955.

64.. Metró állomás a West End Soho negyedben, 1956.

 Downtown Soho, 1956.

65.. Csúcsforgalom a Piccadilly Circus állomáson, 1956.

 Piccadilly Circus, 1956.

66.. Csúcsforgalom, 1956.

 Rush hour, 1956.

67.. Csúcsforgalom a London Bridge állomáson, 1956.

 Rush hour, London Bridge, 1956.

A London Bridge állomást 1900. február 25-én adták át a City & South London Railway egyik állomásaként. Napjainkban a Northern line része.

68.. Brian Hinton gitáron játszik az utasoknak a londoni metróban, 1957. április 12.

 Tube music, 1957.

69.. Hounslow Central metróállomás, 1957.

 Silver trains, 1957.

A Hounslow Central állomást 1886. április 1-jén adták át a District Railway részeként a korábbi Hounslow Town megálló helyett, Heston & Hounslow néven. Mai nevét 1925. december 1-jén kapta.

70.. Csúcsforgalom a metrón a londoni buszvezetők sztrájkja idején, 1958.

 Bus strike, 1958.

71.. Csúcsforgalom a Oxford Circus metróállomáson, 1958.

 Oxford Circus, 1958.

Az Oxford Circus állomást 1900. július 30-án adták át, mely ma a Central line része. A mai Bakerloo line állomását 1906. március 10-én, a Victoria line állomását pedig 1969. március 7-én helyezték üzembe.

72.. Csúcsforgalom a Oxford Circus metróállomáson, 1958.

 Oxford Circus, 1958.

73.. A London Bridge állomás, 1958.

 London Bridge, 1958.

74.. Ingázók a Londoni metrón, 1960.

 Publishing liberalized, 1960.

75.. Egy francia férfi egy Londoni metró állomás előtt, 1963.

 Frenchman in London, 1963.

76.. Az Oxford Circus metróállomás, 1963.

 Oxford Circus, 1963.

77.. Két utas a Tottenham Court Road állomáson, 1964.

 Mystery package, 1964.

Az eredeti állomást 1900. július 30-án adták át a Central London Railway részeként. 1907. június 22-én az ezt a vonalat keresztező Charing Cross, Euston & Hampstead Railway megállóját is átadták Oxford Street névvel. 1908. szeptember 3-án megnyílt a két állomás közötti gyalogos átjáró, ekkortól mind két állomás Tottenham Court Road néven üzemel.

78.. Egy Szikh férfi a metró kocsi ajtajában, 1964.

 Sikh underground, 1964.

79.. Az Oxford Circus metróállomás mozgólépcsője, 1966.

 Piccadilly Circus, 1966.

80.. Egy nő az Earl’s Court metróállomás előtt, 1966.

 Matching fur, 1966.

Az Earl’s Court állomást 1871. október 30-án adták át a District Railway részeként. 1906. december 15-én a mai Piccadilly line állomását is üzembe helyezték.

81.. Teázás a metrókocsiban, 1968.

 Tea on the Tube, 1968.

82.. Új telefonok az Oxford Circus állomáson, 1968 szeptember.

 Station telephones, 1968.

83.. A Footsore irodában dolgozó lányok pihentetik fáradt lábukat a Bromley-by-Bow állomáson, 1969. július 3.

 Foot sore, 1969.

84.. Az ingázók tömege vár a buszokra a metró dolgozók egynapos sztrájkja idején, 1969.

 Bus queue, 1969.

Forrás:
https://www.bygonely.com/london-underground-1860s-1960s/
https://hu.wikipedia.org/wiki/Londoni_metr%C3%B3#T%C3%B6rt%C3%A9nete

A bejegyzés trackback címe:

https://4444k.blog.hu/api/trackback/id/tr9815753074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása