A londoni metró (angolul London Underground) az angliai Nagy-Londont és néhány szomszédos területet (Essex, Hertfordshire és Buckinghamshire) tizenegy vonallal kiszolgáló, teljesen villamosított metrórendszer. Ez a világ legidősebb metrója, és a legnagyobb a vonalak teljes hosszúsága szerint. 1863. január 10-én nyitották meg Metropolitan Railway néven, akkor még csak két vonallal (ezek nagy része ma a Hammersmith & City line részét képezi). Annak ellenére, hogy angol nevének jelentése „londoni földalatti”, a hálózat 55%-a a földfelszín felett halad. A helyi lakosok a metrót the Tube ("cső") néven emlegetik az alagutak henger alakú formája miatt.
A metró 268 állomást szolgál ki, és több mint 400 kilométeres pályán futnak a szerelvények. 2005–2006-ban 971 millió utas, 2006-2007-ben pedig a metró történetében először több mint egy milliárd ember utazott a londoni földalattin, ezzel Európa harmadik legforgalmasabb metróhálózata a párizsi és a moszkvai mögött. 2007 márciusában naponta átlagosan 3 millióan használták a hálózatot, ez a szám hétköznap elérte a 3,4 millió főt.
2003 óta a londoni metrót a Transport for London (röviden TfL) működteti. A korábbi London Underground Limited a London Regional Transportnak volt a leányvállalata.
1.. A földalatti munkálatai a Waterloo-hídtól nyugatra, 1866-1870.
2.. A Metropolitan vonal építése, 1867.
3.. A Blackfriars állomás építése.
A Blackfriars állomást 1870. május 30-án adták át a Metropolitan District Railway részeként St. Paul’s néven.
4.. A Paddington (Praed Street) állomást 1868. október 1-jén nyitották meg.
5.. A Bayswater állomás az átadás előtt.
A Bayswater állomást 1868. október 1-jén adták át a Metropolitan Railway részeként.
6.. A Gloucester Road metróállomás építése, 1866.
A Gloucester Road állomást 1868. október 1-jén adták át a Metropolitan Railway és a District Railway részeként.
7.. A Notting Hill Gate metróállomás.
A Notting Hill Gate állomást 1868. október 1-jén adták át a Metropolitan Railway részeként, mely ma a District line része.
8.. A metróvonal építése a Somerset ház előtt, 1869.
9.. A Paddington állomás és a Blackfriars állomás közötti szakasz épitése, 1866.
10.. A Kensington (Olympia) állomás az átadás előtt.
A Kensington (Olympia) állomást 1862. június 2-án adták át a Great Western Railway részeként.
11.. A Notting Hill Gate metróállomás épülete, 1866.
12.. Építési munkák a South Kensington metróállomás közelében.
13.. A Bayswater állomás a befejezése után 1866-ban.
14.. Utolsó simítások a Gloucester Road állomás körül, 1868.
A Gloucester Road állomást 1868. október 1-jén adták át a Metropolitan Railway és a District Railway részeként.
15.. Épül a Kensington (Olympia) állomás teteje.
16.. A világ első földalattija a Praed Street vonalon.
17.. A pénzügyminisztérium kancellárja, William Ewart Gladstone (az első sorban jobbra) mérnökök és igazgatók társaságában látogatást tett a világ első földalatti vonalán, 1862. május 24-én.
18.. A Liverpool Street állomás 1890 körül.
A Liverpool Street állomást 1875. július 12-én Bishopsgate néven adták át. 1909. november 1-jén kapta mai nevét.
19.. 1869. december 7-én a London, Brighton and South Coast Railway társaság (LB&SCR) megnyitotta vonalát Wapping és New Cross Gate között (East London Railway) a Temze-alagúton át, melyet Marc Brunel tervezett egy forradalmi módszer (az úgynevezett alagútpajzsmódszer) kidolgozásával. Ez az alagút eredetileg 1843-ban a gyalogos forgalom számára épült a Temze alatt, azonban 1865-ben az ELR (hat vasúttársaságot tömörítő konzorcium) megvásárolta és vasúti alagúttá alakította át. 1884-ben a District és Metropolitan vonalak járatokat kezdtek üzemeltetni ezen a vonalon.
20.. Hammersmith Broadway, 1910.
21.. Egy londoni metrókocsi belseje. A felvétel 1911 körül készülhetett.
22.. A Liverpool Street állomás jegypénztárai, 1912.
23.. A Liverpool Street állomás peronja, 1912.
24.. Egy londoni metrókocsi belseje 1920 körül.
25.. Egy ember panaszt ír a metró faliújságára, 1922.
26.. A Farringdon állomás 1924 márciusában.
A Farringdon állomást 1863. január 10-én adták át a világ első földalattijának (Metropolitan Railway) részeként, Farringdon Street néven. 1922. január 26-án a Farringdon & High Holborn nevet kapta. Mai nevét 1936. április 21-én vette fel.
27.. A Blackfriars állomás bejárata, 1924.
28.. A Clapham South állomás, 1926.
A Clapham South állomást 1926. szeptember 13-án adták át a City and South London Railway részeként.
29.. A Kingsway-alagút építésén dolgozó munkások a fizetésért állnak sorban, 1930.
30.. Egy metrókocsi szállítása Londonban, 1926.
31.. Westminster polgármestere elindítja a Piccadilly Circus állomás mozgólépcsőit, 1928. Az állomást 1906. március 10-én adták át a Baker Street and Waterloo Railway részeként (mai Bakerloo line).
32.. A brit filmrendező, Anthony Asquith (1902-1968) 1928-ban filmet forgatott a londoni metróról.
33.. A Piccadilly Circus állomás jegypénztárainak építése, 1928.
34.. Anthony Asquith angol filmrendező az ingázókat filmezi, 1928.
35.. Az Euston Square állomás bővítése 1930-ban.
36.. Egy utas menetjegyet vesz a jegykiadó automatából a Piccadilly Circus állomáson, 1930.
37.. Bérletvásárlás automatából a Highgate állomáson, 1932.
38.. Utasok a mozgólépcsőn, 1932. szeptember.
39.. A Leicester Square állomás, 1933.
A Leicester Square állomást 1906. december 15-én adták át a mai Piccadilly line vonalán.
40.. Szikh férfiak a Hyde Park Corner állomás bejáratánál, 1935.
41.. Új belső terek 1936-ban: több ülőhellyel, jobb megvilágítással és szellőzéssel.
42.. Új nyitó gombok a metró kocsik ajtaján, Hammersmith állomás, 1936.
43.. London Charing Cross Road, a Leicester Square állomással a bal oldalon, 1938.
44.. Az Embankment állomás bejárata, 1938. október 25.
Az Embankment állomást 1870. május 30-án adták át a District line részeként. 1906-ban a mai Bakerloo line, 1914-ben pedig a Northern line megállóját adták át. 2009 decemberétől a Circle line is érinti.
45.. Hatalmas sorok a Liverpool Street utcai buszmegállókban a metrósztrájk idején, 1939.
46.. A Stockwelli állomás, 1939.
A Stockwelli állomást 1890. november 4-én adták át a City & South London Railway (mai Northern line) részeként, utasok csak december 18-ától használhatták. 1900-ban megépült a vonal folytatása, azóta átmenő állomásként üzemel. 1971. július 23-án átadták a Victoria line állomását is.
47.. Ingázók a Londoni metrón, 1939.
48.. Egy őr a metróállomás előtt. Az 1940-es évektől a Blitz művelet miatt nagyon sok metróállomást óvóhelyként használtak légitámadás idején, illetve éjszakánként.
49.. A londoniak a Holborn metróállomás peronján találtak menedéket az 1940-es bombázások idején.
50.. Az emberek 1940-ben egy légi támadás során a Piccadilly állomás peronján alszanak.
51.. Az emberek 1940-es légitámadás során a Piccadilly állomás mozgólépcsőn alszanak.
52.. Férfiak alszanak a Piccadilly állomás mozgólépcsőjén az 1940-es légitámadás során.
53.. Az emberek 1940-ben a Piccadilly állomás peronján alszanak.
54.. A londoni metróban is problémát okozott a patkányok irtása, amivel külön munkacsoportot bíztak meg, 1950 körül.
55.. A londoni metró takarítószemélyzete a metróalagutak egyikében, 1952.
56.. A reklámipar hamar felismerte az új közlekedési eszköz nyújtotta hirdetési lehetőséget: a londoni metrón is hamar feltűntek a hirdetések.
57.. A Piccadilly Circus metróállomás alatt lévő szellőzőrendszer csöveit tisztító munkás, 1952.
58.. Metrószerelvény a Piccadilly Circus metróállomáson, 1952.
59.. Liverpool Street metróállomás, 1959.
60.. London utolsó villamosa, Kingsway, 1952 július 6.
61.. A londoni metró takarítószemélyzete a metróalagutak egyikében, 1954.
62.. A takarítószemélyzet tagjai a főnökükkel beszélgetnek a King's Cross állomáson , 1955.
63.. Esti tánc után a metró bejáratánál, 1955.
64.. Metró állomás a West End Soho negyedben, 1956.
65.. Csúcsforgalom a Piccadilly Circus állomáson, 1956.
66.. Csúcsforgalom, 1956.
67.. Csúcsforgalom a London Bridge állomáson, 1956.
A London Bridge állomást 1900. február 25-én adták át a City & South London Railway egyik állomásaként. Napjainkban a Northern line része.
68.. Brian Hinton gitáron játszik az utasoknak a londoni metróban, 1957. április 12.
69.. Hounslow Central metróállomás, 1957.
A Hounslow Central állomást 1886. április 1-jén adták át a District Railway részeként a korábbi Hounslow Town megálló helyett, Heston & Hounslow néven. Mai nevét 1925. december 1-jén kapta.
70.. Csúcsforgalom a metrón a londoni buszvezetők sztrájkja idején, 1958.
71.. Csúcsforgalom a Oxford Circus metróállomáson, 1958.
Az Oxford Circus állomást 1900. július 30-án adták át, mely ma a Central line része. A mai Bakerloo line állomását 1906. március 10-én, a Victoria line állomását pedig 1969. március 7-én helyezték üzembe.
72.. Csúcsforgalom a Oxford Circus metróállomáson, 1958.
73.. A London Bridge állomás, 1958.
74.. Ingázók a Londoni metrón, 1960.
75.. Egy francia férfi egy Londoni metró állomás előtt, 1963.
76.. Az Oxford Circus metróállomás, 1963.
77.. Két utas a Tottenham Court Road állomáson, 1964.
Az eredeti állomást 1900. július 30-án adták át a Central London Railway részeként. 1907. június 22-én az ezt a vonalat keresztező Charing Cross, Euston & Hampstead Railway megállóját is átadták Oxford Street névvel. 1908. szeptember 3-án megnyílt a két állomás közötti gyalogos átjáró, ekkortól mind két állomás Tottenham Court Road néven üzemel.
78.. Egy Szikh férfi a metró kocsi ajtajában, 1964.
79.. Az Oxford Circus metróállomás mozgólépcsője, 1966.
80.. Egy nő az Earl’s Court metróállomás előtt, 1966.
Az Earl’s Court állomást 1871. október 30-án adták át a District Railway részeként. 1906. december 15-én a mai Piccadilly line állomását is üzembe helyezték.
81.. Teázás a metrókocsiban, 1968.
82.. Új telefonok az Oxford Circus állomáson, 1968 szeptember.
83.. A Footsore irodában dolgozó lányok pihentetik fáradt lábukat a Bromley-by-Bow állomáson, 1969. július 3.
84.. Az ingázók tömege vár a buszokra a metró dolgozók egynapos sztrájkja idején, 1969.
Forrás:
https://www.bygonely.com/london-underground-1860s-1960s/
https://hu.wikipedia.org/wiki/Londoni_metr%C3%B3#T%C3%B6rt%C3%A9nete