Érdekes fotók a múltból. 106.
2020. június 12. írta: captain schuro

Érdekes fotók a múltból. 106.

Atomhisztéria. "Ban the Bomb" atombomba-ellenes tüntetés Londonban a Trafalgar-téren, 1961. április 3-án.

erdekes_fotok965_4.jpg
Kennith Gelpey az általa készített atombunkerben, Medford, Massachusetts, 1961. október 23. Családjával egy hétvégét is eltöltött az építményben reklámcélokból. A házi-atombunker biznisz ekkoriban kezdte el virágkorát élni.

erdekes_fotok966_4.jpg
A szegregáció kezd tarthatatlanná válni a "Szabadság földjén". Az 1955 óta erősödő mozgalmakban a színesbőrűek egyenjogúságukért küzdöttek. A képen a Georgiai egyetem campusából rendőrök menekítik ki a 18 éves Charlayne Hunter-t az első fekete tanulót az integráció-ellenes tüntetők közül, 1961. január 12-én.

erdekes_fotok967_4.jpg
Leonyid Brezsnyev a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa Elnökségének elnöke átadja a Szovjetunió Hőse kitüntetést és a Lenin-rendet Jurij Gagarin szovjet űrhajósnak.

erdekes_fotok968_5.jpg
A déli államokban megerősödött ún. Freedom Riders-mozgalom egy tagját tartóztatják le.

erdekes_fotok969_5.jpg
A Freedom Riderek által használt autóbuszt helybéli fehérek egy csoportja támadta meg és molotov-koktélt dobott rá Anniston közelében, Alabama, 1961. május.

erdekes_fotok970_4.jpg
A George Lincoln Rockwell által vezetett amerikai náci párt Gyűlölet busza egy benzinkúton az alabamai Montgomery-ben útban Alabama felé, 1961. május 23-án. Később Rockwell erőszakos halált halt.

erdekes_fotok971_5.jpg
Tommy Langston által készített képen egy Freedom Riders-tagot inzultáló fehér csoport látszik. Pillanatokkal később a fotóst a tömeg megtámadta és súlyosan bántalmazta, Trailways buszpályaudvar, Birmingham, Alabama, 1961. május 14.

erdekes_fotok972_4.jpg
A Space Needle torony építés alatt, Seattle, 1961.

erdekes_fotok973_4.jpg
Seattle ikonikus építményének első terveit Edward E. Carlson rajzolta le 1959-ben. A végül elkészült kilátótorony terveit John Graham vetette papírra, megtartva Carlson elveit, aki egy futurisztikus, 21. századi építményt szeretett volna az 1962-es seattle-i világkiállításra megépíteni. A 184,4 méter magas torony alapja 9 méterrel nyúlik a föld alá, és annak súlya kb. annyi, mint a teljes toronyé lábakkal együtt. Ennek köszönhetően az épület súlypontja alig másfél méterrel van a föld fölött, így a tervek szerint a 200 mérföld/órás szelet is bírnia kell. Az ötszintes tetejét úgy alakították ki, hogy az a lehető legpraktikusabb legyen a 158,5 méter magasságba tervezett kilátónak és forgó étteremnek (az alaptól a kilátó szintjéig 848 lépcsőn kell felküzdenie magát a kihívásokra vágyóknak). 1961 decemberében fejezték be a Space Needle-t, és hivatalosan 1962. április 21-én, a seattle-i világkiállítás első napján adták át és nyitották meg.

Az amerikaik is belehúztak az űrversenyben. Alan Shepard leendő űrruhája tesztelés közben a Canaveral-fokon, Cape Canaveralban, 1961. május 5-én. Kennedy bejelenti, hogy az évtized végére embert küldenek a Holdra.

erdekes_fotok974_3.jpg
Alan Shepard ellentengernagy, az első amerikai űrhajós a világűrben. 1961. május 5-én űrugrást hajtott végre a Mercury-program keretében a Freedom 7 űrhajóval. Ő lett volna a parancsnoka az MA-10 Freedom 7-II-nek, az utolsó tervezett Mercury-repülésnek 1963 októberében, de a küldetést négy hónappal a tervezett start előtt törölték. Egy 1964-ben felfedezett fülbetegsége miatt kikerült a NASA űrhajóskötelékéből, ebben az évtizedben már nem repülhetett. 1971. január 31-étől részt vett az Apollo–14 küldetésben, parancsnokként 33 órát töltött a Hold felszínén. Shepard volt az Apollo-program legöregebb űrhajósa, az ötödik ember a Holdon. Ez alkalommal kipróbálta a golfot is, így ő vált az első emberré, aki golfozott a Holdon.

Ham a csimpánz 16 perc 39 mp űrrepülés után biztonságosan landolt az Atlanti-óceánban.

erdekes_fotok975_3.jpg
1961. január 31-én startolt el a Mercury-Redstone űrszerelvény Cape Canaveral-ről egy mindössze 15 perces útra, mely az Atlanti-óceánon, párszáz kilométerrel odább kellett végetérjen. De ez a rakéta sem működött tökéletesen. A felszállás végén, amikor a hordozórakéta hajtóműve kiégett, a mentőrakéta automatikája ezt hibaként értékelte és maga is beindult. Ez nem kívánt módon még kissé tovább emelte a kabint. Ham azonban kitűnően viselte a megpróbáltatásokat. Három percig súlytalan volt, majd a visszafelé úton a tervezetthez képest jóval nagyobb, 14,7g-s terhelés érte őt a rakéta pályaeltérése miatt. Sőt egy hibás szelep miatt a kabin levegője is szökni kezdett (a speciális ülés persze a levegő teljes elszökése esetén is megvédte volna). Végül hatalmas zökkenéssel belecsobbant az űrkabin az óceán vizébe, úgy 60 kilométerrel onnan, ahol várták. A hibás szelep, mely korábban elengedte a levegőt, most a vizet kezdte beengedni a kabinba, amely így süllyedni kezdett. A nemsokára odaérkező helikopter már oldalára dőlve és félig elsüllyedve talált a Mercury-ra. Több baj már nem történt, hamarosan kihalászták a kabint majmostul és a Donner romboló fedélzetére emelték.

A NASA LOLA-projektjének Langley-ben épített (Lunar Orbit and Landing Approach) szimulátora. A nagyméretű makettek segítségével - amik különböző magasságokat imitáltak - a holdra szállást gyakoroltatták a leendő űrhajósokkal.

erdekes_fotok976_4.jpg
Adolf Eichmann a jeruzsálemi bíróság előtt, 1961.

erdekes_fotok977_5.jpg
Adolf Eichmann német SS-főtiszt, SS-Obersturmbannführer (alezredes), a Nemzetiszocialista Német Munkáspárt vezető tagja. A zsidódeportálások egyik fő szervezője, gyakran nevezik a Harmadik Birodalom fő hóhérjának. Eichmann a háború után 4 évig Németországban favágóként bujdosott, majd sikerült Argentínába jutnia. Később felesége és gyermekei is követték, és Buenos Aires mellett, Suarezben telepedtek le. 1960-ban három izraeli ügynök fogta el. Elrabolták és 1960. május 22-én különgéppel Izraelbe szállították. Jeruzsálemben bíróság elé állították, a vádat Gideon Hausner, Izrael állam főügyésze képviselte. Az eljárás során beismerte bűnösségét. Adolf Eichmannt 1961. december 15-én kötél általi halálra ítélték, az ítéletet 1962. május 31-én hajtották végre.

Patrice Lumumba kivégzésének hírére az akkor erősen szovjetbarát Egyiptomban zavargások törtek ki. A képen a tüntetők éppen felgyújtják a kairói amerikai nagykövetség egy autóját, Kairó, 1961. február 15.

erdekes_fotok978_4.jpg
Patrice Lumumba a Kongói Demokratikus Köztársaság első szabadon választott miniszterelnöke volt. Lumumba vezetésével az állam 1960 júniusában elnyerte teljes függetlenségét Belgiumtól. Alig tíz héttel a függetlenség kikiáltása után kormányát egy, az ENSZ támogatásával a belga kormány által kitervelt és lebonyolított összeesküvés során lemondatták (lásd: kongói válság), őt pedig törvényellenes módon és megalapozatlan indokok alapján – a térségben állomásozó ENSZ békefenntartók jelenléte ellenére – bebörtönözték és később kivégezték Élisabethville-ben (mai nevén Lubumbashi) Moise Csombe katangai és belga katonái.

Japán ultra-nacionalisták tüntetése Tokióban 1961. május 1-jén. Többek között a baloldali pártok betiltását követelték.

erdekes_fotok979_3.jpg

Dél-Vietnami katonák amerikai fegyverekkel harcolnak az északi kommunista vietkongok ellen, 1961. január 20.

erdekes_fotok980_5.jpg
Az amerikai Nemzeti Gárda gyakorlatozik, Montgomery, Alabama, 1961. május 3. A gárdát a faji zavargások idején előszeretettel vetették be a katonaság és a rendőrség mellett.

erdekes_fotok981_5.jpg
Pihenő Cowboy, 1910.

erdekes_fotok982_5.jpg
Munkahelyi torna, Uljanovszk, Szovjetunió, 1981.

erdekes_fotok983_5.jpg
A felrobbantott Hohenzollernbrücke, Köln, Németország, 1945.

erdekes_fotok984_5.jpg
A Hohenzollern-házról elnevezett átkelő 1907 és 11 közt épült, a forgalmat már nem bíró Dóm-híd helyén. Eredetileg is három párhuzamos hídtestből állt, de nem a maival azonos geometriával: a parton épített, erődszerű hídfők közt feszülő háromszor három ív közül a délit közúti és villamosforgalom használta, csak a másik kettőn jártak vonatok. 1945 márciusában a visszavonuló német hadsereg a Rajnába robbantotta az átkelőhelyet, és bár a helyreállítás viszonylag hamar elkészült, a déli harmadot nem építették vissza, tehát a híd innentől csak kétszer három ívből állt.

A bejegyzés trackback címe:

https://4444k.blog.hu/api/trackback/id/tr9915806918

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása