A viktoriánus Angliában a korai halál az emberek mindennapjainak része volt, mert az oltások hiánya és a kedvezőtlen életkörülmények miatt minden családban volt fiatalon elhunyt rokon. Mivel a fényképezés, a dagerrotípia drága volt, ezek a mai szemmel nézve félelmetes és szomorú képek, a legtöbb család számára az egyetlen fennmaradt fotót jelentették elhunyt hozzátartozóikról. De komoly szerepet játszottak a gyász feldolgozásában is. Általuk egy pillanatra visszatekinthettek az elhunytra, úgy láthatták, ahogy emlékezni szerettek volna rá. Ezek az úgy nevezett post mortem fotográfiák, amikor is az eltávozottat halála után örökítették meg. A fotós azt szerette volna elérni, hogy az elhunyt épp úgy nézzen ki a fotón, mintha még élne. Ennek egyszerűbb változatában a halottról koporsóban vagy otthonában felravatalozva készítették az utolsó felvételt, ám olykor egészen meghökkentő módon úgy megörökítették az elhunytat, mintha még mindig a gyászolók között élne, sőt színpadra illő beállításokkal is találkozhatunk. Szerencsére a 20. század elejére mindenkinek megfizethetővé vált a fotográfia, és még életükben megörökítették egymást az emberek, ezért megszűnt ez a szomorú hagyomány.
1.. A gyászoló férj közös ágyban halott feleségével.
2.. Elhunyt kisfiú valószínűleg a kedvenc játékaival fényképezve.
3.. A halott kislányt egy koporsóban fényképezték le.
4.. Portréfotó az elhunyt csecsemőről.
5.. Az elhunyt Turner Ashby konföderációs lovasparancsnok portréfotója.
6.. A lepel alatt rejtőzködő anyuka álló helyzetben tartja halott kislányát.
7.. Néha a fotós azt szerette volna elérni, hogy az elhunyt úgy nézzen ki a fotón, mintha aludna.
8.. Az elhunyt Edgar Allan Poe nyitott koporsóban.
9.. Post mortem fotográfia a halott ikertestvérével.
10.. Halott anya és csecsemője, valószínűleg szülés közben haltak meg.
11.. Egy meglehetősen furcsa post mortem fotográfia.
12.. I. Miksa mexikói császár holtteste, 1867.
13.. Szívszorító nézni, ahogy a szülők magukhoz ölelik díszes pólyába helyezett csecsemőjüket, mintha csak elringatták volna, ő pedig békésen aludna az ölükben.
14.. Smink segtéségvel rajzoltak szemeket a képen szereplő halottnak.
15.. Elhunyt csecsemő, akinek a szeme valószínűleg rajzolva van.
16.. Virágokkal feldíszített elhunyt csecsemő.
17.. Della Powell asszony post mortem fotográfiája, 1894-ben hunyt el.
18.. A fotós azt szerette volna elérni, hogy az elhunyt úgy nézzen ki a fotón, mintha még élne, hogy egy pillanatra azt érezhessük, minden rendben van a képeken.
19.. Az őrültként elhíresült II. Lajos bajor király felravatalozott holtteste, miután tisztázatlan körülmények között egy tóba fulladt, 1886.
20.. Egy elhunyt nő post mortem fotográfiája.
21.. A feleség elhunyt, de a férje még így is öleli. Talán ez lehet az egyetlen közös képük.
22.. Fiatal nő az otthonában, 1890.
23.. Kislány a halott ikertestvérével.
24.. Egy anya halott lányával.
25.. Az elhunyt egy székben kedvenc kutyáival.
26.. Családi portré az elhunyttal.
27.. A kislány oldalt ül a széken, hogy a támaszték ne látcodjon.
28.. A középen álló lány az elhunyt.
29.. Halott gyermekét tartó anya.
30.. A hosszú expozíció miatt a halott élesebben látszik a képen mint a szülők mivel ők a fénykép készítése közben mozogtak.
31.. Virágokat és vallási szobrokat gyakran használtak kellékként a halál utáni fényképeken.
32.. Az elhunyt lány a szalon padlóján fekszik, családtagokkal körülvéve.
33.. Az utolsó fotó szeretett kutyájukkal.
34.. Elhunyt fiatal nő egy imakönyvvel a kezében.
35.. Miss Jeanette Glackmeyer, lánya, akinek fényképe a halála után 9 nappal készült. Az anya nem válhatott el egyetlen lányától.
36.. Hátborzongató, hogy a testvér fogja elhunyt húga kezét.
37.. Családi portré két elhunyt babával.
38.. Egy anya az elhunyt és a még élő gyermekeivel.
39.. Edvard Grieg norvég zeneszerző és zongoraművész post mortem fotográfiája.
40.. Virágokkal feldíszített lány otthonában felravatalozva.
41.. Egy csecsemő post mortem fotográfiája, 1890 körül.
42.. Utolsó fotó az elhunyt testvérrel.
43.. Virágokkal feldíszített lány otthonában felravatalozva.
44.. Virágokkal feldíszített elhunyt fiú otthonában felravatalozva.
45.. Utolsó fotó az elhunyt testvérrel.
46.. Elhunyt kislány kedvenc babáival.
47.. A halott kislányt állványokkal állították talpra az utolsó közös fotón.
48.. Valószínűleg volt valaki a függöny mögött, aki a fiú fejét tartotta.
49.. Halott kislány a letakart édesanyja ölében.
50.. Egy anya halott lányával.
51.. Gyászoló szülők halott kislányukkal.
52.. William T. Anderson Konföderációs gerilla nem sokkal a halála után, Richmond, Missouri, 1864. október 27.
53.. Halott apáca a szicíliai Palermoban.
54.. Egy nő felravatalozva.
55.. Ezek a gyönyörű gyerekek mintha aludnának.
56.. Mintha még élbe ezen a képen.
57.. A lepel alatt rejtőzködő anyuka álló ölében tartja halott kislányát.
58.. A fotós azt szerette volna elérni, hogy az elhunyt épp úgy nézzen ki a fotón, mintha még élne,
59.. Első látásra itt talán meg sem lehet mondani, hogy valami nem stimmel, de egyik kislány sem él, a mögöttük levő állvány elárulja.
60.. Két nő 1870 körül.
Forrás: bygonely.com