Az SS Normandie francia óriás óceánjáró
2021. június 20. írta: captain schuro

Az SS Normandie francia óriás óceánjáró

Az SS Normandie francia óriás óceánjáró volt, amelyet Saint-Nazaire-ben építettek. Vízre bocsátásakor, 1932-ben a „legek” hajója volt: a leggyorsabb és messze a legnagyobb óceánjáró. Az SS Normandie a valaha épített legnagyobb teljesítményű turbóelektromos gőzhajó az utasszállítók közt.

Az első óceánjáró volt, amelynek névleges hasznos térfogata meghaladta a 60 ezer bruttó regisztertonnát. Ez volt az első hajó, amelynek hossza meghaladta az ezer lábat (305 métert): 313,6 méter hosszú volt, és ez volt az első, amely több, mint 30 csomós átlagsebességgel tudott keresztülhaladni az Atlanti-óceánon. (Maximális sebessége 32,2 csomó volt.)

Mindezek ellenére üzletileg nem volt sikeres és részben kormánytámogatással közlekedett.

1942-ben, miközben háborús célra, csapatszállító hajónak alakították át, a Normandie a New York-i kikötőben lángra kapott és a szakszerűtlen oltástól felfordult majd elsüllyedt. Bár 1943-ban a világ legdrágább hajómentő akciójával kiemelték, a helyreállítása túl sokba került volna, ezért 1946-ban lebontották.

Az SS Normandie megérkezik New York kikötőjébe 1935 júniusában az első útján.

0_1.jpg

Az SS Normandie tervezője az orosz hajóépítő mérnök, Vlagyimir Ivanovics Jurkevics volt, aki új megoldásokat alkalmazott, köztük a vízvonal alatt előreugró hajóorrt.

Vlagyimir Ivanovics Jurkevics

64_2.jpg

Az építést 1931. január 26-án kezdték el. Bár a hajó Franciaország nemzeti büszkesége volt, egyes részei máshol készültek, például a hatalmas kormánylapátot a cseh Škoda készítette el. A kormánymechanizmus, benne egy tikfa kerék, Edinburghben készült.

A hajó számos technikai-építészeti újdonsággal rendelkezett. Turboelektromos gépei jelentősen megjavították az üzemanyag felhasználás hatásfokát és megkönnyítették a karbantartást. A felső fedélzetek hajógépeit teljesen a hajótestbe integrálták, hogy még kellemesebbé tegyék a hajót az utasok számára.

Az SS Normandie engedélyre vár, hogy behajózhasson New York kikötőjébe.

2_50.jpg

1932. október 29-én kétszázezer néző előtt bocsátották vízre a hajót (a Loire-ra).[6] A hajótest akkora hullámot vetett, amely több száz embert elöntött, de senki sem sérült meg. A hajót 1935 elejére teljesen felszerelték. A próbautak során a hajó nagyon jól teljesített, 32,2 csomós (59,6 km/h) sebességet ért el és a vészmegállítás során erről a sebességről 1700 méteren állt meg.

Az SS Normandie vízre bocsátása.

4.jpeg

A hajó belső terei az Art déco és a Streamline Moderne stílusok mesterművei voltak. A szobrok és a festmények közül sok közvetlenül vagy közvetve Normandiára, a hajónak nevet adó régióra utalt. A korabeli rajzok és fényképek hatalmas, elegáns helyiségeket mutatnak. A gyermekek étkezőszobáját Jean de Brunhoff dekorálta Babar, az elefánt képeivel.

A legkápráztatóbb az első osztályú ebédlő volt: 93 méteres hosszával, 14 méteres szélességével és 8,5 méteres magasságával, egyszerre 700 vendéget kiszolgáló 150 asztalával ez volt a kor legnagyobb vízen úszó terme. Az ebédlőbe a vendégek 6,1 méter magas ajtókon keresztül léptek be, amelyeket Raymond Subes bronzöntvényei díszítettek: a tíz bronzmedál francia várakat és katedrálisokat ábrázolt, egyiken pedig az SS Ile de France volt látható. (A medálok és ajtódíszek, amelyeket 1945-ben elárvereztek, ma a Libanoni Miasszonyunk Maronita Katolikus Templomban láthatók Brooklyn Heightsban, a Remsen és a Henry sarkán.) Az ebédlőt 12 magas Lalique üveg oszloppal világították meg, a falaknál még 38 világítóoszlop állt, és a mennyezetről is függött két hatalmas csillár. Mindezek miatta kapta a Normandie „a Fény Hajója” becenevet.

A nagy szalonba nyíló kávéház éjszaka szórakozóhelyként működött az utak során. A Normandie egy belső és egy külső úszómedencével is rendelkezett. (A világon a második hajóként, az olasz SS Rex után.) A hajónak volt kápolnája is és színháza, amely moziként is működött.

A tervezők vigyáztak, hogy a belső terekben az utasok számára hosszú látómezők nyíljanak és a felső középosztály hölgyei széles hosszú lépcsőkön mutogathassák ruháikat és ékszereiket.

Az elsőosztályú lakosztályok egyedi tervezésűek voltak. A legdrágábbak, a Deauville és a Trouville saját ebédlővel, zongorával, több hálószobával és külön fedélzetrésszel rendelkeztek. Az elsőosztály utasai részére számarányuknál jóval nagyobb arányban álltak rendelkezésre külön terek és szolgáltatások.

A Normandie egy belső és egy külső úszómedencével is rendelkezett. (A világon a második hajóként, az olasz SS Rex után.)

5_53.jpg
34_24.jpg

Első útjára 1935. május 29-én futott ki 50 ezer néző előtt Le Havre-ból. Az út beváltotta a reményeket, a hajó megdöntve az olasz SS Rex rekordját négy nap, három óra és 14 perc alatt ért New Yorkba, és ezzel az első francia hajóként elhódította a Kék Szalagot. A visszaúton több, mint 30 csomós átlagsebességet ért el, ezzel is rekordokat döntve.

Egy sikeres év után 1936-ban azonban új versenytárs volt a láthatáron: a Cunard Line elkészült saját óriás óceánjárójával, a Queen Maryvel. Előre lehetett tudni, hogy a Queen Mary névleges hasznos térfogata meghaladja a 80 ezer bruttó regisztertonnát, amivel lekörözte volna a Normandie-t, hiszen az eredetileg csak bruttó 79 280 bruttó regisztertonna volt a névleges hasznos térfogata.

Ezért a Normandie tulajdonosa úgy döntött, hogy növeli a hajó felépítményének a térfogatát, főleg azzal, hogy a hátsó fedélzetre egy újabb turistahelyiséget építtetett. A Normandie így már vagy kétezer tonnával meghaladta a Queen Mary névleges hasznos térfogatát, és így a világ legnagyobbja maradt. A Kék Szalagot azonban a Queen Mary 30,14 csomós sebességgel elhódította, még ugyanazon év augusztusában. A következő év júliusában a Normandie visszanyerte, egy évre rá azonban ismét a Queen Maryé lett. Ekkor küldte a Normandie kapitánya a híres üzenetet a brit hajónak: „Bravó a Queen Marynek, a következő alkalomig!”. A második világháború azonban véget vetett ennek a versengésnek. Helyét a felszíni hajók és a tengeralattjárók vérre menő vetélkedése vette át, de ebben a versenyben a Normandie már nem vehetett részt.

Az első osztályú nagy szalon.

10_50.jpg

A nagy szalonba nyíló kávéház éjszaka szórakozóhelyként működött az utak során.

11_48.jpg

Az ebédlőbe a vendégek 6,1 méter magas ajtókon keresztül léptek be, amelyeket Raymond Subes bronzöntvényei díszítettek: a tíz bronzmedál francia várakat és katedrálisokat ábrázolt, egyiken pedig az SS Ile de France volt látható.

13_49.jpg
14_50.jpg

Edzőterem az első osztályon utazó emberek számára.

15_46.jpg

A hajó első osztályú utasai a vacsora előtt az ebédlő előterében beszélgetnek.

1_50.jpg

A legkápráztatóbb az első osztályú ebédlő volt: 93 méteres hosszával, 14 méteres szélességével és 8,5 méteres magasságával, egyszerre 700 vendéget kiszolgáló 150 asztalával ez volt a kor legnagyobb vízen úszó terme.

6_53.jpg

Az első osztályú ebédlő falának részlete.

16_48.jpg

A hajó kápolnájának ajtaja.

12_50.jpg

A kápolna belseje.

17_48.jpg

Szobrok a kápolnában.

18_44.jpg
19_47.jpg

A kápolna orgonája.

20_41.jpg

A hajó színháza, amely moziként is működött.

21_34.jpg
22_35.jpg

A szalon.

23_36.jpg

Az első osztályú dohányzó.

24_35.jpg
53_6.jpg

A dohányzó szoba sarka és a nagy szalon bejárata.

25_32.jpg

Lépcső a dohányzó és a szalon felé.

26_31.jpg

Az éjszakai szórakozóhely.

27_30.jpg

A Grill étterem az első osztályú utasok számára.

28_28.jpg

A privát bár.

29_28.jpg
56_5.jpg

Az utasok pingpongoznak a hajó sétafedélzetén.

30_27.jpg

Pihenő utasok a hajó sétafedélzetén.

31_25.jpg

Teniszpálya a napozóteraszon.

32_24.jpg
33_25.jpg

Télikert a hajón.

35_22.jpg

Az olvasóterem.

36_20.jpg
37_17.jpg

A gyerekek játszószobája.

38_17.jpg

A gyerekek étkezője.

39_15.jpg

Az elsőosztályú lakosztályok egyedi tervezésűek voltak. A legdrágábbak, a Deauville és a Trouville saját ebédlővel, zongorával, több hálószobával és külön fedélzetrésszel rendelkeztek.

7_52.jpg
40_15.jpg
41_12.jpg
42_12.jpg
43_10.jpg
44_10.jpg
45_8.jpg
46_7.jpg
47_9.jpg
48_8.jpg
49_8.jpg

A harmad osztály egyik szobája.

9_52.jpg

Az első osztályú társalgó.

50_10.jpg

A lift.

51_8.jpg

Fodrászat az első osztályú utasok számára.

52_7.jpg

A SS Normandie teljes legénysége.

54_5.jpg

Berakodás.

55_5.jpg

A hajó műtőszobája.

57_4.jpg

Állatmegőrző a hajón.

58_4.jpg

A hajó irányító központja.

59_4.jpg

A nagyterem.

60_4.jpg

A fő lépcső.

61_2.jpg

Két szerelő nézi a gépház nyomásmérőit.

62.png

Az SS Normandie a New York-i kikötőben az átalakítás megkezdése előtt.

63_2.jpg

1942. február 9–én, miközben háborús célra, csapatszállító hajónak alakították át, a Normandie a New York-i kikötőben lángra kapott és a szakszerűtlen oltástól felfordult majd elsüllyedt.

3_50.jpg
8_51.jpg

 

Forrás: gjenvick, geekycamel, wikipédia

A bejegyzés trackback címe:

https://4444k.blog.hu/api/trackback/id/tr2116599680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása