A Hindenburg katasztrófa a képeken
2018. szeptember 20. írta: captain schuro

A Hindenburg katasztrófa a képeken

Az LZ 129 Hindenburg egy német Zeppelin-léghajó. Testvérhajójával, a Graf Zeppelin II-vel a legnagyobb, ember alkotta szerkezet volt, amely a levegőbe emelkedett. Interkontinentális, a Harmadik Birodalom és az Amerikai Egyesült Államok közötti utakra tervezték.

New York a Hindenburg alatt.

hindenburg_1.jpg

Nevét Paul von Hindenburg német tábornok, köztársasági elnök után kapta. A náci Németország előszeretettel használta propagandacélokra, a német technikai fejlettség és erő bemutatására.

A Hindenburg Manhattan felett, 1937. május 6.

hindenburg_2.jpg

Az utolsó simításokat végzik a Hindenburgon a németországi Friedrichshafenben lévő óriási összeszerelőcsarnokban. A léghajó szövetborítását különleges vegyszerrel kezelték.

hindenburg_3.jpg

Első repülésére 1936. március 4-én indult Friedrichshafenből. Alig több mint egy év múlva, 1937. május 6-án leszállás közben, máig tisztázatlan körülmények között kigyulladt és teljesen megsemmisült az amerikai Lakehurstben. A katasztrófa, amelyben 35-en haltak meg, véget vetett a nagyméretű léghajók korának.

Az épülő Hindenburg.

hindenburg_4.jpg

A Hindenburg a szezon első amerikai útján, 1937. május 6-án leszállás közben, máig tisztázatlan körülmények között kigyulladt és teljesen megsemmisült Lakehurstben. A balesetben a fedélzeten lévő 97 ember közül 35-en (13 utas és a legénység 22 tagja) haltak meg. A tragédiát számos filmen, fényképen megörökítették, a léghajók kora leáldozott a katasztrófa hatására. A hivatalos vizsgálat szerint a tüzet a légkör statikus kisülése okozhatta, azonban sokan feltételezték, hogy náciellenes szabotázs történt.

A Hindenburg víztől szabadul meg a simább landolás érdekében a New Jersey állambeli Lakehurstben, egy korábbi útján, 1936. május 9.

hindenburg_5.jpg

A Hindenburg délre elérte Bostont, majd 15 órakor feltűntek New York felhőkarcolói is. A léghajó a várostól délre haladt, és így érkezett meg az amerikai haditengerészet lakehursti bázisára 16.15 körül. A leszállóhelyen rossz idő fogadta a gépet, és a földi irányítás azt javasolta, hogy várjanak a landolással.

A Hindenburg gondoláját körbeveszik a nézők és a földi személyzet, a Hindenburg indulását nézi. A léghajó 1936. május 11-én New York-i Lakehurst-ból indult vissza Németországba.

hindenburg_6.jpg

Max Pruss kapitány kikormányozta a gépet a New Jersey előtti tengerszakaszra, hogy ott várja meg az idő javulását. 18.12-kor azt az üzenetet kapta Lakehurstből, hogy a körülmények megfelelőek a landoláshoz. 18.22-kor, majd 19.08-kor újabb, a leszállást sürgető üzenetek érkeztek. A Hindenburg délkeletről érkezett a repülőtér fölé nagyjából 200 méter magasan.

A Hindenburg ebédlője.

hindenburg_7.jpg

A hajó egy széles, ovális balkanyarba kezdett. Eközben 15 másodpercen át hidrogént engedtek a levegőbe, hogy így csökkentsék a gázmennyiséget. Pruss folyamatosan csökkentette a motorok sebességét. Mivel a hajó farnehéz volt, 30 másodpercen át ismét gázt engedtek a 11-16. rekeszekből. Mivel a léghajó ennek ellenére sem került vízszintes helyzetbe, 1100 kilogrammnyi ballasztot dobtak le, és újabb öt másodpercig eresztették ki a hidrogént. Ezután a legénység hat tagját előre küldték, hogy lenyomják a Hindenburg orrát. A hajó már közel volt a horgonyzó árbóchoz, de kevés helye volt. Pruss kapitány, hogy még az idő további romlása előtt leszálljon, tett egy éles manővert. 19.21-kor a léghajó nagyjából 60 méterrel volt a föld fölött, ekkor dobták le az orr horgonyköteleit. Néhány perc múlva a Hindenburg lángba borult. A tűz a léghajó hátsó, felső részén keletkezett, és a lángok pillanatok alatt elborították az egészet.

Az utasok a Hindenburg ebédlőjében, 1936 áprilisában.

hindenburg_8.jpg

Az utasok és a legénység tagjai közül többen kivetették magukat az ablakon, hogy ne égjenek halálra a Hindenburgban. Legtöbbjük, akik az A fedélzet közösségi helyiségeiből ugrottak ki, túlélték a katasztrófát. A hajó belsejében, a többi között az utaskabinokban tartózkodók szinte kivétel nélkül meghaltak a tűzben.

A Hindenburg Boston felett, 1936.

hindenburg_9.jpg

Az amerikai parti őrség repülője kíséri leszállóhelyére a Hindenburgot Lakehurstnél, 1936-os első útján.

hindenburg_10.jpg

A Hindenburg Lakehurstben, 1936 májusában. 14 hónapnyi működése alatt végig a nemrég bevezetett, horogkeresztes német zászló alatt repült. Az oldalára festett olimpiai karikák az 1936-os berlini játékokat hirdették.

hindenburg_11.jpg

A Hindenburg az amerikai haditengerészet hangáránál, New Jersey 1936. május 9-én. A képen látszik a léghajót a hangárból kivontató (és a földi manőverezéshez használt) rendszer is, amely az orr-részhez csatlakozó mozgatható kikötőtoronyból ("mules" - öszvérek), és a farokrészt íves pályán utaztatni képes kiegészítő mechanizmusból állt.

hindenburg_12.jpg

A Hindenburg hátulról az amerikai haditengerészet hangáránál, 1936. május 9.

hindenburg_13.jpg

A Hindenburg és a földi személyzet, a lakehursti bázison, New Jersey.

hindenburg_14.jpg

A Hindenburg elhalad az Empire State Building mellett, 1936. augusztus 8-án.

hindenburg_15.jpg

A léghajó modern, elektromos árammal felszerelt konyhája.

hindenburg_16.jpg

A Hindenburg nyitható ablakokkal szerelt társalgója.

hindenburg_17.jpg

A Hindenburg Manhattan felett, 1937. május 6.

hindenburg_18.jpg

A léghajó utolsó leereszkedése, közvetlenül a tűz kiütése előtt.

hindenburg_19.jpg

Körülbelül 7: 25-kor a Hindenburg lángba borult, 1937. május 6.

hindenburg_20.jpg

A második és harmadik robbanás közötti pillanat, mielőtt még földet ért volna a léghajó.

hindenburg_21.jpg

Ahogy egyre több hidrogén szökött, illetve égett el a Hindenburg hátuljából, a farokrész a földre zuhant, a képen látható lángcsóvát nyomva ki az orrán.

hindenburg_22.jpg

Egy túlélő (a jobb alsó sarokban) igyekszik elmenekülni az égő zeppelintől.

hindenburg_23.jpg

A lángoló léghajó a földön.

hindenburg_24.jpg

Hans Hugo Witt őrnagyot szállítják át egy másik kórházba a szerencsétlenség másnapján, 1936. május 7-én.

hindenburg_25.jpg

Adolf Fischer motorszerelőt szállítják át egy másik kórházba a szerencsétlenség másnapján, 1936. május 7-én.

hindenburg_26.jpg

Azonosítatlan túlélőt vezetnek el a roncstól az amerikai haditengerészethez tartozó leszállóhelyen.

hindenburg_27.jpg

A roncsok vizsgálata 1937 májusában.

hindenburg_28.jpg

hindenburg_29.jpg

A vámtisztviselők a megmentett poggyásztárgyakat vizsgálják.

hindenburg_30.jpg

Az életét vesztett 28 német állampolgárért tartott szertartás New York városában, a Hamburg-Amerika gőzhajótársaság mólóján. Német szervezetek több mint 10 000 tagja sorakozott fel.

hindenburg_31.jpg

Német katonák tisztelegnek a Hindenburg kapitánya, Ernst A. Lehmann koporsója mellett. A horogkeresztes zászlókkal letakart koporsókat hajón szállították vissza Németországba.

hindenburg_32.jpg

A személyzet életben maradt tagjai a lakehursti haditengerészeti légibázison. Többen az amerikai tengerészgyalogság nyári egyenruháját viselik, ezeket saját, égett ruházatuk helyett kapták.

hindenburg_33.jpg

Légi felvétel a Hindenburg léghajó roncsáról, 1937. május 7.

hindenburg_34.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://4444k.blog.hu/api/trackback/id/tr4314251597

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása