Az Oxfordi Egyetem   
2018. október 25. írta: captain schuro

Az Oxfordi Egyetem   

Az Oxfordi Egyetem, Angliában Oxfordshire központjában, Oxfordban működő egyetem. Az angol nyelvterületen ez a legrégebbi egyetem, és a bolognai egyetem után a második legrégebbi egyetem, amely ma is működik. A világ egyik vezető felsőoktatási, kutatási helyének tekintik világszerte. 


Keble College, 1870-ben alapították

oxfordi_1.jpg
Az egyetemnek mintegy 130 intézete, kutatóközpontja van, és Cambridge-i Egyetemmel megegyező rendszerben 38 egyeteme és 6 úgynevezett független magán csarnoka (független magán hallja) van. Más egyetem nem épül fel ebben a rendszerben (A Londoni Egyetem "college"-ei nevükkel ellentétben önálló, teljes jogú egyetemek, amelyek egymástól gyakorlatilag teljesen függetlenül működnek.) A turisták népszerű tévedésével szemben az Oxfordi Egyetem college-i nem önálló intézmények. A college-ek jelentős önállósággal bíró intézmények az egyetemen belül, saját vagyonnal, amik BA szinten a diákok elszállásolásáért, étkeztetéséért, szociális életéért, és részben oktatásáért is felelősek, továbbá az egyetemi szabályzattal összhangban, BA szinten maguk választhatják ki hallgatóikat. Az oktatók nagy része is tagja valamelyik college-nek, ez esetükben a nyilvánvaló presztizsen kívül különféle juttatásokat, plusz fizetést jelent. Azonban az összes intézet, tanszék és kutatóközpont az egyetemi maghoz tartozik, és a diplomákat is az egyetem adja ki, azon megjelölve a diák college tagságát, aminek az egyetem befejezését követően az esetleges kapcsolati köröket leszámítva semmi jelentősége sincs.


Christ Chruch (college) a Tom udvar 

oxfordi_2.jpg

Az egyetem gyökerei legalább a 12. század végéig visszavezethetőek, de az alapítás pontos időpontja bizonytalan.


Magdalen College

oxfordi_3.jpg

1096-ban már biztosan folyt itt tanítás. Miután II. Henrik megtiltotta 1167-ben az angol hallgatóknak, hogy külföldre járjanak egyetemre, Oxford nagyon gyorsan fejlődött.


A nagy étkező

oxfordi_4.jpg
1209-ben a város és a diákok/oktatók között kitört viszály miatt az oktatók egy része északkeletre hajózott, és megalapította a Cambridge-i Egyetemet. A két, együtt Oxbridge-ként emlegetett egyetem rivalizálása több évszázados múltra tekint vissza, ugyanakkor nincs még két másik egyetem a világon, amelyek ennyire hasonlóan működnének, és épülnének fel. Mindkét egyetem college rendszerben működik, és az oktatási módszerük is gyakorlatilag megegyező. Ennek lényege, hogy az előadásokon és esetleges szemináriumokon kívül a hallgatóknak van egy un. supervisor-juk, vezető oktatójuk, akivel hetente kettesben átbeszélik a diák erre írt esszéit. A rendszer lényege, hogy rendkívül személyes, és koncentrált tanulást tesz lehetővé. Érdekesség, hogy Oxford és Cambridge diákjai a felmérések szerint heti szinten mintegy 50%-kal több időt szentelnek a tanulmányaiknak, mint az egyéb vezető brit egyetemek diákjai. Azonos évben a diákok nem jelentkezhetnek Oxfordba és Cambridge-be egyaránt, hanem választaniuk kell a két egyetem között, és meg kell jelölniük egy college-t, amelybe felvételizni szeretnének.


Az Ashmolean múzeum, a legrégibb múzeum Nagy Britanniában.

oxfordi_5.jpg
Az Oxfordi Egyetem a kutatók által irányított, brit egyetemeket összefogó Russell Group, a vezető európai egyetemeket összefogó Coimbra Group és az Európai Kutató Egyetemek Szövetsége (LERU) tagja, valamint központi szerepet tölt be a Europaeumban. A különféle ranglistákon Oxford mindig benn van a világ 10 legjobb egyeteme között. Több mint 100 éve létezik már a Rhodes Scholarship, mely az Egyesült Államokból Oxfordba hívja a legjobban teljesítő hallgatókat, hogy posztgraduális vagy BA szintű képzésben itt folytassák tanulmányaikat.


A Radcliffe Camera, 1737-1749 között épült, A Bodleian könyvtár köteteinek egy részét tartalmazza.

oxfordi_6.jpg

A brit egyetemi listákon Oxford és Cambridge váltja egymást az 1-2. helyen. A három legrangosabb világranglistából kettő azonban a Cambridge-i Egyetem elsőbbségét hozza, egy pedig holtversenyt: a 2011-es ARWU listán (ami kizárólag tudományos teljesítményt mér) Oxford a világban a 10., Cambridge az 5., a QS listán Oxford az 5. Cambridge az 1, míg a TIMES világranglistáján mindkét egyetem a 6. helyen található.


A Brasenose College, 1509-ben alapították.

oxfordi_7.jpg
Az Oxfordi Egyetem készpénzben és befektetésekben mért vagyona jelenleg 3,3 milliárd font (kb. 1100 milliárd forint), ezzel az Egyesült Királyság és egyben Európa 2. leggazdagabb egyetem a Cambridge-i Egyetem után (melyben vagyona 4,1 milliárd font), a világban pedig a 12. leggazdagabb. Ez a vagyon azonban nem tartalmazza az egyetem által birtokolt földterület, épületek, műkincsek összesen több milliárd fontnyi összegét.


A St Hugh's College 1886-ban Elizabeth Wordsworth alapította. 

oxfordi_8.jpg

A Balliol College - az egyetem legrégebbi főiskolája

oxfordi_9.jpg

A Merton College, 1288-1378 között épűlt.

oxfordi_10.jpg

A Somerville College-ot 1879-ben alapították az Oxford első női kollégiumaként.

oxfordi_11.jpg

A kémiai kutatólaboratórium.

oxfordi_12.JPG

Az 1664 és 1668 között Sir Christopher Wren által épített Sheldonian színház.

oxfordi_13_1.jpg

A Rhodes House, 1928-ban épűlt

oxfordi_14.jpg

A Clarendon Building, 1711 és 1715 között épült.

oxfordi_15.jpg

All Souls College, VI. Henrik és Henry Chichele (Canterbury érsek) alapította 1438-ban. 

oxfordi_16.jpg

A Corpus Christi College, 1517-ben alapították.

oxfordi_17.jpg

Az Exeter College, Exeter püspök 1314-ben alapította a papok nevelésére.

oxfordi_18.jpg

A Green Templeton College.

oxfordi_19.jpg

A Harris Manchester College, 1786-ban alapították.

oxfordi_20.jpg

A Hertford College, 1282-ben alapították.

oxfordi_21.jpg

A New College, 1379-ben alapították.

oxfordi_22.jpg

A Queen's College, 1341-ben Robert de Eglesfield alapította.

oxfordi_23.jpg

University College, 1249-ben William Durham alapította.

oxfordi_24.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://4444k.blog.hu/api/trackback/id/tr2114322547

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása