Nagoro egykor virágzó völgyfalu volt Japán déli részén, a négy fő japán sziget legkisebbikén, Sikokun. Amikor azonban a helyi vállalkozás tönkrement, a falu több száz lakója munka nélkül maradt. A jobb megélhetés reményében kénytelenek voltak a nagyvárosokba vándorolni, mindössze pár tucatnyian maradtak a festői völgyben. Cukimi Ajano is az elvándorlók között volt, élete nagy részét Oszakában töltötte. Tizenegy évvel ezelőtt, 55 évesen mégis úgy döntött, visszatér gyerekkora színterére.
1.
A falu azonban szinte teljesen kihalt volt. 37 ember élt Nagoróban, de napközben ők is távol voltak, átjártak inni és szerencsejátékot játszani a szomszédos prefektúrába. Ajano egyedül érezte magát, mégsem ezért, hanem gyakorlatiasabb okból készítette, első bábját madárijesztőnek szánta. Amikor a bábu elkészült, Ajano csodálkozva vette észre, hogy az édesapjára hasonlít.
2.
Ez adta az ötletet, hogy emléket állítson a falu egykori lakóinak. Az elmúlt tíz év alatt 350 életnagyságú bábut készített, a legtöbbjüket a falu már elhunyt lakói ihlették.
3.
A japán asszony az egész völgyet bábukkal népesítette be. A folyóparton egy horgász ül gumicsizmában, a fa mellett egy vadász lapul, Ajano egykori szomszédasszonya füvet nyír a mezőn, egy idős pár egy utcai padon pihenget, a buszmegállót megtöltik a várakozók. Földművesek könyökölnek a kapáikon, egy biciklis áll az út szélén, és áthajol a szalagkorláton, asszonyok pletykálnak egy fa tövében.
4.
A legtöbb bábut azonban az évekkel ezelőtt bezárt iskolában találjuk: Ajano megörökítette az igazgatót, a tanárt, és egy osztálynyi gyereket. Akárcsak egy igazi tanteremben.
5.
Cukimi Ajano tisztában van vele, hogy nem mindenki szereti a bábjait. „Vannak, akik félelmetesnek találják őket, mivel túlságosan élethűek” – mondja. Számára azonban életfontosságúvá váltak, gyógyírt jelentenek a magányosság ellen. És persze a készítésük is sok örömmel és munkával jár. Az időjárás viszontagságainak kitett bábuk ugyanis maximum három évig húzzák, vagyis a japán bábkészítőnek folyamatosan gondoskodnia kell az utánpótlásról.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
forrás: origo