Az Empire State Building-i repülőbaleset 1945. július 28-án reggel történt New Yorkban, amikor egy eltévedt B–25 Mitchell bombázó repült bele a felhőkarcolóba.
Az égő füstölő felhőkarcoló a becsapódás után.
Az amerikai bombázó Newarkba tartott Bedfordból. A gép parancsnoka a West Pointon végzett William F. Smith Jr. volt. Az alezredes gyakorlott pilótának számított, hiszen több mint harminc második világháborús bevetésen vett részt.
Egy B-25 Mitchell bombázó repülés közben.
A gép sűrű ködben közelítette meg New Yorkot, ezért a személyzet kapcsolatba lépett a LaGuardia repülőtérrel, hogy ott kísérelnék meg a leszállást. A repülőtér rossz látási viszonyai miatt a légi irányítók arra utasították a bombázót, hogy haladjon tovább Newark felé legalább 1500 láb (457 méter) magasan, miközben Manhattant keresztezi. A gép ennél alacsonyabban, nagyjából 150 méteren szállt a városrész felett. Elképzelhető, hogy Smith összetévesztette az East Rivert a Hudson folyóval, ezért kezdett ereszkedni. A gép majdnem beleütközött az RCA Buildingbe, de azt még el tudta kerülni a kapitány egy gyors manőverrel, de a világ akkori legmagasabb épülete, az Empire State Building mellett már nem tudott elrepülni a 362 kilométer per órás sebességgel haladó B-25-ös.
William F. Smith alezredes, a bombázó parancsnoka.
Az 5. sugárúton sétálók később elmondták, hogy felnéztek a propellerek hangjára, és látták a repülőt, ahogy meredeken emelkedik, majd eltűnik a felhők között. Ezután robbanást lehetett hallani. Sokan arra gondoltak, hogy japán kamikazeakció történt New Yorkban.
A B-25 típusú bombázó szárnyának egy darabja.
A 15 tonnás bombázó 278 méter magasan, a 78. és a 79. emelet szintjén csapódott az Empire State Buildingbe. A gép egy 5,5 méterszer 6 méteres lyukat ütött az épület 34. utcára néző mészkő homlokzatába.
A felhőkarcolónak ütközött gép által ütött lyuk az Empire State Building 34. utca felé néző oldalán.
Az ütközéssel érintett falszakasz mögötti irodákban 11-en vesztették életüket, és a háromfős gépszemélyzet is szörnyethalt.
Szakértők, vizsgálják a repülőgép roncsát.
(Az érintett irodákat két katolikus szervezet, a War Relief Service és a National Catholic Welfare Council bérelték.) Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a szétszóródó és a szomszédos épületeket is eltaláló roncsdarabok nem követeltek további áldozatokat.
Az egyik éles roncsdarab a liftaknába csapódva elvágta a lift sodronykábelét. A fülkében tartózkodó liftkezelő, Betty Lou Oliver a 75. emelet magasságából zuhant a mélybe. A liftfülke pozdorjává tört a becsapódáskor, de csodák csodájára a liftes hölgy életben maradt. Ezzel a zuhanásával mind a mai napig tart egy sajátosan morbid Guiness-rekordot: ő a legnagyobb magasságból lezuhant lift túlélő.
Betty Lou Oliver liftkezelő túlélte, hogy kabinja 75 emeletet (több mint 300 métert) zuhant.
forrás:wikipédia