A Bachem Ba 349 egy rakétahajtású pontvédelmi vadászrepülőgép volt, amelynek gyártását a Harmadik Birodalom Légügyi Minisztériuma (RLM - Reichsluftfahrtministerium) rendelte meg. Harci bevetésére nem került sor.
Kifejlesztésének indoka a Németországot 1944-45-ben egyre erősebben sújtó szövetséges bombázások elleni védekezés.
A repülőgép a Me 163-mal megegyező Walter HWK 109-509 rakétahajtóművel üzemelt, amelynek alkalmazásával - a gyors magasságnyerésen túl - a gép megfelelő sebességét is biztosítani kívánták. Maga a konstrukció két - orr illetve farokrészből állt. Az orr-rész nehezen páncélozott kabinjában kapott helyet a pilóta, aki előtt a repülőgép (egyedüli) fegyverzetét képező, 24 darab kisméretű rakéta kapott helyet, egyéb fegyverzettel az eszköz nem rendelkezett. A rakétahajtóművet is magába foglaló farrész - a repülőgép szárnyaival és vezérsíkjaival megegyezően - fából épült a háború végi nyersanyaghiány következtében. Szintén a farrészen, annak külsején négy leoldható tolórakéta kapott helyet. Mind az orr, mind a farrészben külön "dobozban" ejtőernyő kapott helyet.
Mivel alkalmazásra sosem került, csak az elméleti metódus ismeretes. A gép függőleges állványról szállt volna fel a tolórakéták segítségével. A négymotorosok közelébe jutva egyszerre, egy darab bombázóra lőtte volna ki 24 darab kisrakétáját. A támadást követően az orr és a far szétválik, és mindkettő külön ér földet, az időközben kinyíló ernyők fékezőerejének köszönhetően vélhetően sértetlenül.
Számos alkalommal került sor pilóta nélküli tesztrepülésre. Tesztpilótával egy alkalommal repült a repülőgép, amely sikertelenségén túl a tesztpilóta, Lothar Sieber halálához vezetett. (M23-as példány, 1945. március 1.)
Német kódneve "Natter" (VIpera).