A Ford Motor Company amerikai multinacionális vállalat, amit Henry Ford 1903. június 16-án Lansingben alapított 11 társával együtt, mindössze 28 000 dollár készpénzből. Akkor még Ő sem gondolta, hogy a világ egyik legnagyobb ipari vállalatát, a második legnagyobb autógyárát hozzák létre, melynek fejlődése szorosan összekapcsolódik Amerika XX. századi ipari fejlődésével.
1.
A Ford első összeszerelő üzeme Kansas City-ben, Missouri, 1917.
A század elejétől fogva az amerikai ipar egyet jelent a Ford névvel. A Ford gyár az alapítás idején egy átalakított kis detroiti vagongyárat jelentett 10 fő alkalmazottal.
2.
A motor beszerelése az első Ford gyárban, a Michigan állambeli Highland Parkban, 1914.
Henry Ford irányításával az első 15 hónapban 1700 autó hagyta el a gyárat. A gépkocsik 1903 és 1908 között az ábécé első 19 betűjét viselték. A korai gyártmányok közül az első sikeres modell az "N-modell" volt, mely egy kicsi és könnyű négyhengeres autó volt és 500 dollárért árulták. Az 1908-as év folyamán aztán megjelent a legendás "T-modell", melyből az elkövetkező tizenkilenc évben több mint 15 millió darabot adtak el.
3.
A T-modell hengerblokkjának gyártása, 1914.
1914-re már minden második autó a Ford gyárból került ki. A fokozatos növekedés külföldi terjeszkedést tett szükségessé. A Ford Motor Company az első külföldi gyárat Kanadában, Walkerville-ben alapította. A Ford autók az autópiac minden kategóriájában uralták a piacot. Az első komolyabb európai megjelenést az 1931-ben, Kölnben megnyitott gyár jelentette.
4.
Műszerfal összeszerelő-üzem, a Michigan állambeli Highland Parkban, 1913.
A Ford első nagy sikere a T-modell, amelyen tréfásan Tin Lizzienek is neveztek, 1908 és 1927 között volt gyártásban. A tervezésében Harold Wills mellett két magyar szakember is részt vett: Galamb József és Farkas Jenő. Az autó bolygóműves sebességváltója és elektromos gyújtóberendezése Galamb elgondolásai szerint készült. Ugyancsak ő szervezte meg a gépkocsik előállítását, forradalmasítva a termelést: a kezdeti tíz percet követően, a gyártás csúcspontján mindössze 10 másodpercenként készült el egy T-modell.
5.
A T-modell első futóműve.
A T-modell orrában egy 177cui-es (2900 cm³) négyhengeres motor kapott helyet, amely 20 LE teljesítmény leadására volt képes, a végsebessége 45 mph (72 km/h) volt.
6.
A T-modell hátsó felfüggesztése.
Ez volt az első sorozatgyártású, gyártósoron készült autó, amellyel a középosztályt célozták meg. Gyakran idézik a következő mondatot Henry Fordtól: "A vevőnk bármilyen színben megrendelheti autóját, feltéve, hogy a szín fekete." Valójában a T-modelleket 1908 és 1914 között, valamint 1926-27-ben más színben is lehetett rendelni.
7.
Motor gyártósor, a Michigan állambeli Highland Parkban, 1913.
A T-modell végül akkora siker lett, hogy 1917 és 1923 között a Fordnak egyáltalán nem volt szüksége reklámra, az évek során pedig összesen 15 millió darab autó készült el.
8.
A vízhűtő és a kerekek felszerelése, a Michigan állambeli Highland Parkban, 1913.
Henry Ford 1913-ban tervezte meg az első mozgó összeszerelősort, amivel forradalmasította a Ford T-modell gyártási folyamatát. Az első Ford gyárban, amely az Egyesült Államokbeli Michigan államban, Highland Parkban volt, felállított összeszerelősor a tömegtermelési módszerek mércéjévé vált az egész világon.
9.
Szerelő gyártósor, a Michigan állambeli Highland Parkban, 1914.
A pontosság, folyamatosság és sebesség ezen kombinációja megteremtette a világon a tömegtermelést. A Highland Parkban a T-modellek gyártása rekordszintet ért el. Ezután minden egyes munkanapon 10 másodpercenként egy kész autó gördült le a szerelősorról.
10.
A T-modell motorjának és sebességváltójának rajza.
11.
Műszerfal összeszerelő sor, a Michigan állambeli Highland Parkban, 1914.
12.
Daru pálya, a Michigan állambeli Highland Parkban, 1914.
13.
A műszerfalak felszerelése egy üzemben, a Michigan állambeli Highland Parkban, 1915.
14.
A műszerfal leírása a T-modell kézikönyvében, 1914.
15.
A sebességváltó metszete a T-modell kézikönyvében, 1914.
16.
A motorok ellenőrzése, a Michigan állambeli Highland Parkban, 1914.
17.
T-modell összecsukható tetejének felszerelése, a Michigan állambeli Highland Parkban, 1914.
18.
A festő üzem, a Michigan állambeli Highland Parkban, 1914.
19.
Berakodás az autószállító kamionra, 1913.
20.
Ezer T-modell, a Michigan állambeli Highland Park parkolójában.
21.
T-modell, 1914.
22.
A Ford Motor Company egy képeslapon, 1914.
Humoros képeslapok.
23.
24.
25.
26.
T-modell, 1910.
27.
T-modell, 1910.
28.
Félkész T modellek angliában, 1911.
29.
Henry Ford a Highland Park gyárában, a 15. milliómodik T modellel, 1927.
Forrás: https://bigpikcha.ru/?p=593144,wikipédia