A New York-i metró a világ egyik legtöbb viszonylatot számláló metróhálózata. Összesen 468 állomás található a 373 km hosszú vonalakon. Azon kevés közlekedési eszközök közé tartozik, amelyen az üzemidő non-stop (0-24), az év 365 napján. Utasszám tekintetében csak a 10. legforgalmasabb hálózat a világon. A metróvonalak közel 40%-a a felszínen fut, nagy részük magasvasút.
A nagy 1888-as hóvihar után kezdték el komolyan fontolgatni, hogy a föld alá kéne vinni a tömegközlekedést a már akkor is zsúfolt városban, amikor még csak Londonban, Glasgow-ban, és Budapesten működött metró az egész világon. Végül 1904-ben indult el az első járat, így még Amerikában is megelőzte Chicago és Boston.
1.. Alvó ember a metrón, 1939. Fotó: Bettmann / Bettmann Archive
2.. Egy cigarettázó nő a metróállomás bejáratánál, 1951. június Fotó: Ernst Haas / Getty Images
3.. Egy fiatal New York-i pár a Downstairs Records hanglemez boltjában a Times Square-nél, 1962. február 13. Fotó: Ruben Goldberg / AP
4.. Joseph E. O'Grady, balra, pezsgőt tölt a vendégeknek a New York-i “dream car” metrószerelvényen ideiglenesen kialakított bárban, 1962. január 17. Fotó: John Rooney / AP
5.. Egy áramkimaradás során rendőrök vezetik ki az ingázókat a metróalagútból, 1965. november 20. Fotó: Bettmann / Bettmann Archive
6.. Légiriadó gyakorlat a Canal és a Lafayette utcai metróállomáson a második világháború idején, 1943. augusztus 13. Fotó: Weegee / Getty Images
7.. Munkások a Lexington Avenue metróvonal építésén, 1910. Fotó: Fpg / Getty Images
8.. Delancey & Eldridge úti metróvonal építése, 1908. Fotó: David Pollack / Getty Images
9.. Az első metróvonal hivatalos átadóünnepsége 1904. október 27-én. Az első vonal a New York-i városházától Harlemig, ott a Broadway és a 145. utca sarkáig járt. Fotó: Photoquest / Getty Images
10.. Hudson River földalatti metó vonal kizárólag hölgyek számára kijelölt kocsija, 1901 körül. Fotó: Heritage Images / Getty Images
11.. Egy munkás ellenőrzi az automatikus vezérlőpanelt a 207. utcai állomáson, 1931. október 13-án. Fotó: / AP
12.. A titkárnők az új metróvonalak építésére beérkezett petíciókat ellenőrzik, New York , 1923 körül. A kampányt egy bővítést támogató érdekképviseleti csoport, a Citizens' Committee of One Thousand bizottság vezette, a tollgyártó és a jövőbeli polgármester jelölt Frank D. Waterman elnökletével. Fotó: Paul Thompson / Archive Photos / Getty Images
13.. Egy metrókocsi belseje, kárpitozott ülésekkel, 1935 körül. Fotó: Hulton Archive / Getty Images
14.. Gyorsétkezde, egy New York-i metróállomáson, 1937. Fotó: Bettmann / Bettmann Archive
15.. Az első metróbaleset 1918-ból: két szerelvény összeütközött, ketten meghaltak, 18-an megsérültek, 1920 körül. Fotó: Hirz / Getty Images
16.. Elárasztott metró Bronxban, 1940. Fotó: Weegee(arthur Fellig) / Getty Images
17.. Egy kisiklott kocsi a magasvasút-vonalán, amely majdnem lezuhant az utcára, 1904. Fotó: Ullstein Bild Dtl. / Getty Images
18.. Fáradt tűzoltók pihennek miután eloltották a tüzet a West 55th Street és Broadway állomáson, 1915. Fotó: Universal History Archive / Getty Images
19.. Egy anya a gyerekeivel a metró ablakán nézeget, 1948. Fotó: Rae Russel / Getty Images
Forrás: https://www.buzzfeednews.com/article/gabrielsanchez/early-years-of-the-new-york-city-subway-mta